Spridartest

Ojämn tomgång, svårstartad, effektförlust, mm, mm. Problemen med spridare börjar bli mer och mera vanliga på CR 03 upp truckar som börja närma sig 25,000 mil som inte vill starta utan att du får nöta på starten när dom stått ett dygn är nästan synonymt med spridarproblem. 

 

Det absolut bästa sättet att ta reda på vad som hänt är att köra spridarna separat i bänk. Vi ser här spray bilden (sprucken spets), volym, returvärden, läckage både i nål och spole samt att vi ser vilket ohm värde spolen har.

 

Tänk på att det inte är att rekommendera att byta spetsar på spridare som har gått långt. Det blir för stor skillnad. Det är bättre att renovera de samtidigt som du byter spets. Det är även viktigt att se att spridarna har jämna värden för att motor skall ha rätt cylinderbalans.

Spridarbild

Läckagetest, 800 bars tryck

Spolens värden och funktion

Spray volym

Returvolym

Hur det går till

Vi kollar din spridare i en fyra stegs testcykel i en Dieselogik testbänk som simulerar samma villkor som spridaren har när den sitter i din motor.

Vi har provat de flesta olika renoverarna i landet men det är få som kan renovera spridarna som Bosch i US. Man har klart större erfarenhet av vilka toleranser man kan tillåta och större tillgång till bra stommar. Vi måste alltid ha in dina gamla spridare om du köper nya.

 

Vi har USA renoverade Bosch spridare i lager till alla CR motorer. Vi har även spetsar från 50 extra hp till ren racing + 200 hp. Tänk på att om du väljer en större spets en 50 hp så är du på gränsen till vad din CP 3 pump är kapabel att leverera. Pris för test är 350 kr per spridare. Du får med ett skriftligt testresultat där du kan läsa och se vilka värden dina spridare har.

Större spridare och spetsar. Utveckling av att modifiera spridare har gått ofattbart fort. ” Extrude honed injectors ” har blivit ett begrepp och innebär att man honar ut defekter eller förstorar hålen i originalspetsen. Bosch använder EDM teknik när man tillverkar spridarna. Man använder en elektriskt laddad tråd och bränner spridarhålen. Enkelt och snabbt vid masstillverkning men lämnar tyvärr ärr i metallen och gör inte hålen perfekt runda vilket inte ger en perfekt spridarbild. Det enda rätta sättet är att använda nya spridar spetsar från Bosch och honar ut dessa till med extrude honings teknik. Man trycker slipande pasta genom hålen i spridarspetsen och får en helt perfekt rundhet och därmed en mer symmetrisk spridarbild.  En teknik som få har utrustning till och behärskar...” Extrudehone” 


Byte av spridarspetsarna ihop med modifierad programvara är ordagrant rena dynamiten i en CR motor. Resultatet är enormt. Bara med så kallade 50 hp spetsar får du en höjning över hela registret utan att öka bränsleförbrukningen. Större spridare än 50 hp ger dig inte valuta för pengarna så tillvida att du inte har en modifierad insprutningspump ( CP 3 ) och bytt matarpump. Turbo, fritt avgassystem, luftfilter kommer tillrätta på ett helt annat sätt när du börjat jobba med större spetsar och spridare. Vi rekommenderar inte att byta spetsarna på spridare som har gått över 10-15 000 mil utan att renovera hela spridaren.

 

Vi har spridare till 24 V CR som garanterat passar dina ändamål. Från moderat effektökning i din arbetsbil till 200 hp + monster spridare för din race truck. Vi rekommenderar starkt att du skickar oss dina CR spridare för koll när dom ändå är urmonterade. Du får då veta om det är någon spridare som är på ” gång ” och ett protokoll på spraymängd och returflöden. Det är inte kul att behöva plocka ur spridarna en månad efter att du bytt spetsarna bara för att du inte kollade dom när dom ändå var ur. ” Do it once and do it right ”
 

Vi tar 500 kr st för att bänkköra dom och vi behöver dom ca en dag. Detta är halva priset mot vad din Bosch verkstad tar och vi tar heller inte en vecka på oss för att göra jobbet. Spetsar kan du som har medelgoda mekaniska kunskaper byta själv. Det viktiga är att du jobbar i en ren miljö och är noga med att inte få in skit i grejorna när du håller på. Du måste ha tillgång till momentnycklar med små åtdragningsmoment.

Till 94-2002 har vi spridare i alla steg från original utbytes till racing.

Behöver du hjälp med service, reparation eller test av dina spridare? Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!
Jag vill bli kontaktad angående:
Vi är återförsäljare av Industrial Injection 

Vi har arbetat ihop med Industrial i nästan 15 år. Industrial är auktoriserad Bosch-verkstad. De gör renoveringar på ett sätt som inte är möjligt i Sverige, eftersom de har större tillgång till bra stommar. Med andra ord, om din insprutningspump behöver utbytesdelar av bra kvalité så har du ett större urval i USA än vad det finns tillgång till i Sverige.

 

Med vårt återförsäljaravtal har vi möjlighet att erbjuda dig som slutkund support och priser som inte du själv har möjlighet att komma åt. Vi erbjuder dig fullservice genom hela processen, garanti och till rätt pris!

På deras hemsida kan du hitta precis allt och all info som du behöver gällande insprutningssystemet. 

https://www.industrialinjection.com