• Dicken

Vem är så dum att han köper en Cummins?

Vi får lite olika åsikter om våra inlägg och någon hade skrivit, " Hur kan man vara så dum att man kör en 3 nolla?


Låt oss fördjupa oss lite i hur det ser ut. Dagens biltillverkare lever med bollarna i skruvstycket, hårt! Man har hela tiden nya och tuffare emissionskrav att leva upp till. Att stoppa ner en dieselmaskin i ett 1500 chassit hade länge varit på tapeten innan Ram gjorde det och var först ut. Vi vet också att de tog en diskutabel väg att få de godkända av EPA i USA som satte ner foten i slutet av 2016 och menade att FCA gjort en VW dieselgate. Så illa var det inte men man fick stoppa produktionen och göra om efter bränningen med ännu mera komplicerad komponenter och ny programvara och därav kom inga 2018 utan man satsade istället på 2020 modellerna där maskinen var tillgänglig igen och nu med vårluft i avgasröret.


De som fått sina 2014-2016 ECO bilar uppdaterade hos de auktoriserade verkstäderna kan hålla sig för skratt när både effekt och växlingspunkter inte är i närheten av hur bilen var innan den åkte in på verkstaden men nu skall den klara emissionskraven med glans hur illa den än går.


Det har gått så långt att de bilar som idag skall uppfylla avgaskraven både i US och EU har mer eller mindre nått vägs ända. Elon Musk sa för 5 år sedan att vi kommit till slutet för att försöka rena kolväten med filter och katalysatorer, ad Blue etc. Vi är där nu.


Eftermarknaden har formligen exploderat med produkter som gör din bil användbar på det viset du hade tänkt. Det är helt enkelt för dyrt att underhålla modern avgasrening idag för att den skall klara av att hålla dina utsläpp på den nivå som våra beslutsfattare kräver. Detta låter helt sjukt men så här är det. Man tar splitt nya bilar och skjuter om ECM, stoppar i plug and play boxar som ställer om alla parametrar så maskin faktiskt kan börja fungera enligt det koncept den var designad för 100 år sedan. Maskinerna är så lättade i vevparti och drivlina att livslängden inte på långa vägar är att räkna med som de bilar tillverkade för 20-30 år sedan har.


3 nollan är en jäkligt vettig produkt om den bara får jobba och andas som en dieselmotor. Inte ett skit sämre än Tyska motorer i samma storlek. De skadetekniker som besöker oss från försäkringsbolagen med jämna mellanrum berättar om både Audi och Porsche maskiner som rasar på löpande band pga läckande EGR kylare, skurna insprutningspumpar mm så våra 3 nollor är inte unika på något vis.


Jag älskar min 3 nolla av flera anledningar om man ställer den emot en 2500:a. Man har trots flertalet förändringar av framvagnen med stel framaxel på 2500:an fortfarande inte fått den att gå som en bil för 800,000 + moms bör göra.

Spårar och är hård i fjädringen eftersom den är byggd för att dra trailers på 7 ton på vändskiva. Hur många har det behovet här? Hur kul är det att ha en maskin på 350 hp som du lagstadgat får köra 90 med? Skall du dra ett släp skall du ha CE och förmodligen har flera av de som skall köra bilen inte C kort. Kan i och för sig jävligt skönt att slippa låna ut den till Gud och alla och förmodligen låter skattmasen dig vara ifred med tjafs om förmånsvärden så här finns både för och nackdelar att beakta.


Jag har tillräckligt med mos i min 3 nolla för att dra alla de laster jag behöver. 4 ton på kroken inga problem. Kör jag lagligt går den på 0,85-0,9 lit milen. Komforten och ljudnivå är i absolut världsklass och den kostade 200 lappar mindre än en 2500 när jag köpte den. Jag har kört 11,000 mil och inte haft ett enda problem med bilen och räknar med att köra lika mycket till innan jag ev tänker byta ut den.


Många menar att FCA gjorde det största misstaget i historien med att lyfta i VM maskinen i 1500:an och jag har förmodligen skrämt livet ur flertalet läsare med alla berättelser om haverier, hål i insug, EGR kylare mm men det är inte maskinen i sig själv som varit problemet utan all kringutrustning den måste leva med för att göra Greta nöjd.


Ok, nu när vi benat ut det skall vi återgå till den något kryptiska rubriken som jag tror flera undrar över och vad fan som tagit åt karln som skrivit den.


Med ovan nämnt sagt och hur man misshandlat varumärket med 3 nollan så går vi vidare till alla Cummins älskare. Det står i skrivande stund rader av 2019-2020 25 och 3500:or med sönderkörda 6,7:or hos handlarna i US. Chrysler är fullkomligt nedringda av vansinniga ägare som haft sina bilar stående trasiga med havererade bränslesystem. Vår kontakt har 8 stycken bilar står med sönderkörda CP4:or som formligen har exploderat och tagit med sig hela insprutningssystemet.


Rails, spridare, spridarrör, givare, tankrengöring, matarpumpar hela skiten måste bytas och som grädde på moset så måste tråget ner och säkerställa att det inte ligger spån i oljan. Om så är fallet byter man ut hela snurran. Bara grejorna att reparera trucken med OM man inte behöver byta maskinen kostar över 8000 dollar och går därborta på garantin. Hela processen går ut på att konvertera tillbaka till CP3 pumpen och nu ryktas det om att man till 2022 men ev redan till nästa år kommer gå tillbaka till den gamla pumpen. Flertalet av bilarna har stått sen i Augusti och man väntar fortfarande på delar som FCA inte kan leverera! Hur fan kunde det bli så här då? Ja om du läst det som jag skrivit ovan så är vi tillbaka till avgasrening och emissioner. Man kunde helt enkelt inte klara kraven med den gamla pumpen som inte kunde leverera rätt tryck och därmed klara att möta de nya avgaskraven. Nu sitter man riktigt i skiten och nu gör vår rubrik skäl för namnet, tyvärr.


Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att Cummins som blivit legendar förklarad i sitt samarbete med Ram skulle göra en sån jäkla groda att man nu knappt har en lösning på problemet och fler och fler ägare skitförbannade för man köpt en bil som inte går att använda.


Hur ser det ut i Sverige då? Jag hittills har jag i varje fall inte fått höra om någon som rasat men jag är övertygad om att det kommer. Procentuellt så rasar betydligt flera 6,7:or med CP4 jämfört med 3 nollor om vi ser till statistiken i US. Pumpen klarar bara inte av att leverera den volym som krävs till en så stor maskin. Lite programvara på toppen, god natt!


Så vad är den riktiga lösningen? Tack gode Gud för eftermarknaden! Vi har gjort ett antal konverteringar till CP3 i förebyggande syfte som fungerar på riktigt. Den pumpen vi använder är en 10 mm strokerpump som utan vidare levererar det tryck och volym som behövs både för de som bara vill förbygga ras eller för de som har effektökning planerat. Hela paketet tar runt 5-6 tim att montera och kostar drygt 30 lappar ex m. Tyvärr så har tillverkaren av de nya bränslerören som krävs åkt dit på en rejäl Corona så det blev helt stopp i produktionen för en månad sedan och nu ligger det över 135 beställningar på restorder från lev, säger en del om hur det ser ut.



En galet bra lösning som fungerar utan att tända motorlampor och fungerar även för dig som inte är nöjd med originaleffekten.


Så har vi på hyggligt begriplig svenska nu förklarat för de som inte fattar varför man köper en ECO Diesel och att det inte är någon helt problemfri lösning att köpa en Cummins heller. Man har med facit i hand exakt samma problem. Att klara avgaskraven, bygga bilar som skall fungera med en kraftkälla som ritades för 100 år sedan och försöka få ihop allt i hopp om att tjäna en dollar och med lite tur få en lycklig bilägare. Oddsen är inte någe vidare om inte annat jävligt tuffa.


Vem vill ha en Cummins med en sån här på?


Om ett eller två år kommer det se annorlunda ut om du inte tar tag i det själv. Ett ras här hemma utan de garantier som gäller i US kommer få vilken luttrad skadereglerare som helst att behöva ta syrgas när räkningen kommer.




Det var definitivt inte så här Henry Ford eller bröderna Dodge hade tänkt att avgassystemet skulle se ut efter 100 år. Priset på grejorna hade räckt att köpa 4 nya T Fordar med eller en helt ny Dodge Ram truck i mitten på 70 talet. Detta skall din Cummins klara att andas igenom och helt problemfritt dessutom, inte lätt.


Ok folks nu lämnar vi ämnet och går vidare från fantasier om avgasrening till mera verkliga grejor. Jag var förra helgen iväg för att vinter förvara min husvagn hos en polare i Dalarna. Vi åkte mycket tillsammans i USA på 80 och 90 talet för att leta raggarbilar och delar i vilda västern. Han ruttnade på alla som inte hittade till hans hus så med monumentet i Texas i bakhuvet så ville mannen inte vara sämre själv. Sagt och gjort, Olds 59:an grävdes ner på samma vis och numera är det inget mera tjat om hur man hittar hans hus när man skall dit och köpa lite delar till vagnen.



Faktiskt jäkligt sugen på att göra likadant själv men förmodligen skulle stadsarkitekten i länet pissa på sig och bergis kräva bygglov. Vad grannarna skulle säga skiter jag högaktningsfullt i.


När vi ändå surrar om maskiner som designades för 100 år sedan så tar vi ett hopp fram till 40 och tidiga 50 talet. Var inne hos min lokala svarvare som fått ihop en maskin som fan är bland det fränaste jag sett på år och dag.




Blocket är från 49 resten är nytt och med mängder av handbyggda grejor. Har aldrig tidigare sett en sida med kompressor och dom flesta Rod killarna som åker Strombergare kör med tre fjuckar.

Knallhårt!! Jag hade hellre haft den i bokhyllan än i bilen..


Nä nu får det räcka och det är dags att göra helg. Jag gör som jag brukar på min egen AW Ala Tegnell efter ännu en vecka när tiden gått mycket fortare än man vill. Det blir en stänkare med lite bra blues i bakgrunden.





Cheers fan!







284 visningar

Adress

Finspånggatan 43

163 53 Spånga

Kontakt

08-647 05 60

Följ oss

  • Facebook

© 2020 by ​Boulder Maskin AB - Dodge Ram Diesel