• Dicken

Vad är det som får klockorna att ringa?

Det finns ingen maskin mig veterligen som är så stryktålig för mera effekt än en Cummins. En rak sexa med långt slag och bottenparti som taget ut en diesel lok i Colorado.

Galet tacksam att trimma och det går faktisk att dubbla effekten och fortfarande använda bilen till vardaglig körning.


Att det är så enkelt att höja effekten är nästan skrattretande eftersom det faktiskt är sjukt mycket hp man får ut för per investerad krona. Programvaran idag är så bra att många är helt nöjda med att få 100 hp extra på bara 7 minuter utan att öppna huven.


Sen har vi de som aldrig blir nöjda. Börjar med programvara, går vidare till lite större spetsar, o jäklar vilken skillnad. Efter 6 månader större matarpump och ännu större spetsar. Nu hänger inte CP 3:an med längre. Ny CP3 med 120% mera kapacitet och nu rök även merparten av avgassystemet och med det original luftburken. VGT Turbon är nu bara vägen så nu blev det nytt grenrör och snäcka utan VGT och avgasbroms monterad. Nu spolar turbon upp nästan i realtid och det gillar inte lockup belägget i turbinen och orkar längre inte hålla emot. Det börjar lukta bränt om växellådsolja, suck nu blev det dyrt och så håller det på. Lite som en drog men det är rätt kul hur en 3 tons truck med en traktormotor åker ifrån det mesta av Volvos vagnpark.


Vart i veckan klara med en dually som redan hade ett bra matarpumpsystem, programvara och turbo uppgraderat. Nu ville kunden gå till riktigt stora spetsar men för att kunna mata dessa så krävs en större insprutningspump. Tanken var en dubbelpump uppsättning från Industrial men bilen är en 2014 och då går det inte bara att få plats med de dubbla pumparna som kylsystemet är konstruerat på 14 15 årsmod. Lösningen är en 12 mm stroker pump som levererar 120% mera än originalet. Kombinationen ihop med det övriga grejorna redan monterade i bilen blev brutal. Bilen drar loss alla 4 bakhjulen på torr asfalt. Nu är det ingen annan än mannen bakom spakarna som bestämmer om drivlinan skall hålla ihop eller rättare sagt bestämma hur länge det dröjer innan det som sitter bakom flexplattan kommer hålla.




Grejor som får klockorna att ringa, på riktigt!


Att bakaxlar går ner vet vi och det är inte speciellt ovanligt på 1500:an. Att de går ner på 3500:an är däremot ovanligt. Att man lyckas mala ner en 11,5 tums AA axel totalt är helt galet och näst intill helt omöjligt. Den här mannen har lyckats med det omöjliga och det tog mig en hel dag att få rent banjon. En smet som påminner mer om aluminium fett än olja uppblandat med småflisor som lossnat från pinjong och kronhjul. Hela verkstadsgolvet som en jäkla skridskobana. Allt man tog i blev silverfärgat och när jag hade sanerat allt såg jag själv ut som plåtmannen i Alice i underlandet.


Som den ekorre man är hade jag en beg utväxling låg och ihop med en ny lagersats så lyckas vi få ihop hela axeln på ett bra sätt till en rimlig peng. Tror förbrukningsmaterial och rengöring blir dyrare än delarna för renoveringen den här gången.




Den nermalda utväxlingen hade fungerat helt ypperligt att mala köttfärs med. Kuggarna var rakbladsvassa och hade förmodligen inte klarat mer än ett par mil till innan de hade börjat rappa över. Om det lät illa? Gick inte att prata i bilen när man körde.


Vi får in fler och fler 1500 med styrväxelproblem. I detta fall får jag även en möjlighet att ge en känga till alla som ska vara smarta och spara stålar genom att göra allt själva så man kan sitta hos grannen och tala om hur billigt och bra det blev. Ibland blir det inte så.


Inget illa menat och det står alla fritt fram att bestämma hur man vill spendera sina pengar men när jobbet måste göras om en gång till för att det inte blev bra så känns det rätt bortkastat och vi får tyvärr sitta mer än vi vill och borde för att ge gratis support till alla som det gick åt pipan för när det inte blev så bra med den egna reparationen.


Servoverkan i styrningen försvinner till och från och kommer ibland igång bara genom att slå av och på tändningen. Meddelande på displayen kommer upp " service powersteering "


Hela styrmodulen, EPS sitter inbyggd i styrväxeln och i det här fallet har den gett upp och slår ut all kommunikation med andra modulerna och är dyr som satan. Drygt 20 lappar ex moms för en komplett styrväxel och den måste även kalibreras in i bilen med WiTech. Jäkligt noga med att man får rätt part nummer också eftersom den inte kommer fungera om man bara tar " en likadan " från skroten typ.


Världen har blivit liten och med några knapptryck hittar du lätt vad du behöver till halva priset på sajterna i US. Renoverade grejor med full garanti och det finns ingen som är bättre på att göra reklam och beskriva hur fantastiska deras grejor är som företagen i US, bra va!


Nu blev det inte riktigt som tänkt den här gången heller. Den renoverade styrväxeln som levererades till kunden för halva priset och som han sedan inte kunde kalibrera in visade sig vara helt död. Blev helt fel från början till slut och vi håller på i skrivande stund att montera upp en ny originalväxel i bilen som garanterat kommer fungera helt rätt med full garanti både på delar och jobb. Dyrköpt erfarenhet heter det visst.



Elektrisk styrväxel med styrdon integrerat. Skulle personligen aldrig montera vare sig beg eller renoverad på min egen bil. Det är för komplicerade grejor för att det skall bli bra.

Hur fränt är det sedan när styrservot ger upp i en omkörning med husan efter. Nytt är nytt!


Var som sagt inne på sista cruisingen för säsongen förra Fredagen och coolaste vagnen för kvällen var nog den gamla " kappen " som hade ny drivlina modell rejäl. Egentligen bara skalet kvar och i orört originalskick. Bränslecell i skuffen osv. Hoppas dragkroken är monterad enligt skolboken annars får nog släden problem att hänga med. Nog bara en tidsfråga innan vi får se en med en 6,7:a i pannrummet.


Någon mer som är trött på corona och att hösten är på ingång? Gnällt så mycket att min dotter kom med en snabb lösning på hela problemet och det blev en riktig uppiggare


" Håll käften o gilla läget " finns de som är klart värre drabbade än du!


Hörs..

150 visningar

Adress

Finspånggatan 43

163 53 Spånga

Kontakt

08-647 05 60

Följ oss

  • Facebook

© 2020 by ​Boulder Maskin AB - Dodge Ram Diesel