• Dicken

Smäller lite extra med hängslena nu..

Finalvecka för mig på ett tag och kan inte låta bli att fortsätta där jag slutade med hur man hanterat coronan. Utredningen om hur man har skött äldrevården eller rättar sagt misslyckats som kom i veckan var inget annat än en ren upprumpning av alla ansvariga.

Den del som inte är någon nyhet men som retar mig absolut värst är den där man tar upp språkutbildning för de som jobbar där. Min egen dotter jobbar extra i äldreomsorgen och hon har vid flertalet ggr fått kommentarer som denna " min pappa är jätteglad för att du hjälper honom, han förstår inte vad många av de andra som kommer säger så därför törs han inte tala om vad han vill ha hjälp med "

Nu har det alltså med en utredning konstaterat det som länge varit känt att många av de som jobbar inom äldreomsorgen inte behärskar svenska så att de gamla begriper vad de säger.


Jag hade kunnat sagt det utan att göra en utredning men det hade då inte varit någon som lyssnat.

Man hävdar även att utbildningsnivån är för låg och man vill höja statusen för yrket.

Är det någon annan än jag som kanske kan ana hur det blivit så här! Vad var det jag surrade om förra veckan som kan ha med saken att göra. Hela denna ideologi med att vi skall hjälpa hela världen har sina nackdelar. Man tjatar hela tiden om att det är avgörande att de som söker sig till vårt land får ett arbete så de inte hamnar vid sidan av samhället och blir permanenta bidragstagare. För att lösa detta så sänker man ribban på kvaliteten i vårdyrkena så pass att du vare sig behöver kunna göra dig förstådd i språk eller skrift. Utbildningen som en gång i tiden var ett krav och krävde skola görs nu på två dagar där man följer med någon som redan jobbar på stället. Det räckte för min dotter.


Nu får vi svälja kulan och hur de ansvariga ska reda upp detta är igen obegripligt. Tror de flesta idag, i alla fall merparten av de jag talar med har för länge sedan gett upp tron på att vi skall kunna leva på vår pension och bli väl omhändertagna när vi blir gamla. Good luck !


Till ämnet och lite vardagligt elände


Måndag morgon. Telefon från en kund i Gtb trakten som fastnat i köerna på väg till bilprovningen och fick toppa kärran på motorvägen för att komma i tid. Gigantiskt brak under bilen och får stanna i vägrenen. Skramlar något fruktansvärt under bilen och han törs knappt köra en meter.

Tar sig till lokal verkstad som efter ett antal trasiga verktyg får loss bultarna mellan turbin och flexplatta och därefter ur lådan. Lådan kom upp på pall i Onsdags och det var inte mycket kvar av vare sig adapter eller flexplatta. Tyvärr så brukar inte lådan gilla när turbinen inte längre får den styrning den behöver så att göra jobbet utan att gå igenom lådan är inte att tänka på.




Centrumet på flexplattan har nästan lossnat och sedan har turbinen tryckt den in i adapterplattan så hårt att den även spräckt den. Går sönder extra fort i 160 km/h. Nu blir det förstärkt turbin och SFI klassad billet flexplatta. Kunde sa att han inte vill att det händer igen, förstår han. Just nu har vi ett antal renoveringar på 68 RFE. Flertalet av de har börjat rull en bra bit över 20,000-30,000 mil nu så vi tror att det kommer att bli mera av detta under kommande år.



Bärningsbilen


Vi fortsatte på Måndagen med bärgaren som varit runt hos div verkstäder där man bytt turbo, ECM och alla möjliga grejor som vi inte begrep hur det skulle ha något med felet att göra. UPS kom runt lunch med de grejor vi behövde för att komma vidare. Turbon som var monterad var förmodligen köpt billigt på Ebay och ställmotorn som också skulle vara ny var både trasig och fel monterad.

Partikelfiltert som skulle vara bytt var en katalysator och inte ett partikelfilter och så här har det hållit på. 100 % fullt filter och inte en sportmössa att göra en regen på. Funkar inte turbon som den ska så går det inte att göra regen. Lagar man inte grejorna i rätt följd så kan man hålla på i evigheter att byta grejor och det är vad som har hänt med den här bilen under två års tid.


När vi nu fått ordning på turbon och div andra felkoder så var det bara att försöka få liv i p filtret. Har ett riktigt bra trick som jag behåller för mig själv och det har aldrig misslyckats hittills. När vi väl hade fått det klart och bultat upp det vaknade ECM:en upp och regen satte igång, på riktigt!


Släckte ner hela jäkla kvarteret med grå rök och när det väl hade börjat var det bara att hålla ner pedalen så mycket det gick i neutral för att få ut skiten som var kvar. Tog några minuter sedan hade den gått från 100 % till successful och hela trucken fick tillbaka de 200 hp som varit försvunna de sista 2 åren. En riktig brännare på E18 och en koll med WiTechen för att kolla av koder gjordes på eftermiddagen för att bekräfta att allting fungerade som det skulle. Bil klar.


Som ny kanske är att ta i men nu går den som den skall. Vad stillestånd på en sån här bil kostat under två års tid måste vara astronomiskt. Förmodligen har vi fått en ny stamkund. Ska smälla som fan med hängslena hela veckan nu..




Ett p filter till 6,7 :an kostar allt mellan 30,000-40,000 kr så kan man rädda de på det viset jag gjorde är det mycket värt. Ställmotorn på turbon, actuatorn har blivit hårdvaluta eftersom det är problem med de och kostar skjortan. Vet man heller inte hur man skall kalibrera in de med rätt verktyg så kan man lägga ner direkt. Många väljer istället att byta grenrör och turbo till eftermarknads grejor som kostar betydligt mindre än en komplett original VGT. Krävs dock programvara för att få det att fungera men pengarna räcker till det med om man väljer bort original turbon. Blixtsnabb uppspolning och 150 hp extra för samma pengar tål att tänka på.

Utpris i Sverige för bara ställmotorn är 59 lappar + moms! De skiljer även mellan årsmodeller och vanlig truck och chassi cab, jävla djungel och de som säger at de kan renovera de ljuger så tungan svartnar.

Vi använder bara nya Cummins / Holset original och tar runt 15 lappar för de.



Ernryd cars + Boulder = sant


Vi har jobbat på det ett tag men nu har det hänt. Vi har under många år jobbat ihop med Stefan Ernryd i många olika projekt. Han och jag har varit i branschen ungefär lika lång tid och stångats med myndigheter och besiktningsorgan lika länge. Alltid kommit bra överens och framför allt det som jag ansåg som avgörande var att han är en riktigt bra mekaniker och säljare i samma skepnad. Vi talar samma språk och han begriper problemen med bilarna på samma sätt som oss och vet vad som krävs för att vi skall kunna ha nöjda kunder med fungerande bilar.


Vi kommer from 1:a Jan att börja med fullskalig bilförsäljning i hans lokaler i Vallentuna och under året utöka lokaliteterna till det dubbla. Hans kanaler i USA och Kanada är upparbetade sedan 20 år och han har inköpskanaler som få i det här landet kan konkurrera med.


Stefan har varit några år på Hedin men har sedan en tid jobbat i egen regi med lite andra projekt men vi har båda två diskuterat det här under en period och ansåg att detta kan bli riktigt bra för bägge parter. Vi kommer nu ha både inventarie och ta hem bilar i större utsträckning än vi kunnat göra tidigare och erbjuda priser som är riktigt konkurrenskraftiga. Vi fokuserar givet som vanligt på våra Ram trucks men Stefan kan få fram vad som helst och kommer även ha Ford och Chev på hyllan.


2021 RAM 1500 ECO DIESEL

Får vi presentera första 2021 ECO dieseln i Sverige. Landade för 3 tim sedan. Vill du också ha en? Kontakta Stefan på stefan@ernrydcars.com en del av Boulder Maskin.


Smäller som fan med hängslena nu!


Well folks. nu tänker jag ta en liten time out och blir borta över Jul och Nyår samt en bit in i Januari om det går som det skall. Nöffe och grabbarna håller fortet och jag har glömt att säga till alla er som skickar frågor via konstiga FB kanaler eller på annat sätt att jag inte har möjlighet att svara via de kanalerna. Jag nås bara via mail fram till den 15:e Jan men det blir med en dags fördröjning kanske.


I kväll byter vi ut biran mot en glögg och lite bra whiskey och ser fram emot ljusare tider på alla vis. På Måndag 11,02 vänder det. Nu kan det fan inte bli ett sämre år en det som vart. Hoppas att coronan till sommaren bara är ett minne blott och man ta knarren till Tierp och kolla lite bra racing. Ta fram alla konsertbiljetter som legat i malpåse under året och hoppas att de fortfarande gäller. Gå på Anchor och supa till så klockorna stannar med likasinnade. Resa överallt utan problem osv.

Fan vad jag längtar.


Låten idag är från ett av mina favorit band och jag såg Mike Ness och grabbarna i Vegas för drygt ett år sedan. Han kommer till Sweden Rock i sommar och gissa vem som har biljett..

Fuck Corona!!! Its not gone drag me down..



Nöffe o jag önskar en God Jul och ett Gott Nytt år. Cheers fan


250 visningar0 kommentarer

Adress

Finspånggatan 43

163 53 Spånga

Kontakt

08-647 05 60

Följ oss

  • Facebook

© 2020 by ​Boulder Maskin AB - Dodge Ram Diesel