• Dicken

Pyspunka

Många som står i kö för att byta ger kylare och insug på sina 3,0:or orkar bara inte vänta en eller två månader på att få hjälp kostnadsfritt via en recall utan betalar vad det kostar för att få det gjort snabbt. Balansgången mellan att köra vidare med en bil som dricker upp 1 liter glykol i veckan, ett motorhaveri eller kostnaden för ett bil som står still och ska dra in pengar är inte lätt.


Att ha ditt specialbyggda arbetsfordon stillastående kan kosta många tusingar om dagen så det är helt enkelt bättre att få bilen lagad. Vi är inte auktoriserade och har heller inget intresse av att bli.

Därmed får vi inte göra recalljobben utan kostnad. Nu var det sagt igen.


Att insugen till går varma när de sätts igen och till slut brinner hål i är ingen nyhet. Hur FCA tänkte när de konstruerade felkodsformatet är däremot en aningen märkligt. På nästan alla de bilar vi bytt insug på så har blixten för TPS kommit upp, Service Electronic Trottle Control.

Här kan man lätt gå vilse och tro att man har andra fel men när punkan är fakta och laddtrycket går ner under gränsvärdet så undrar man hur de tänkte att vi skall börja felsöka E gasen.


Vi har sett många insug med hål i botten men det sista vi lyfte av tog priset. Gått så varmt att vi fick bryta loss röret till EGR kylaren. Utöver det så var det två feta hål i sidan på insuget också.




Hård punka på två ställen plus att röret till EGR satt fast. Hur lång tid tar det innan vi får se en som slår eld?





Detta var även en av de värsta kylare vi sett också. Inte lätt att bedöma hur mycket stryk snurran tagit för oss eftersom det sällan är någon som vet hur länge det läckt. Få som har koll tyvärr.


Ju mer komplicerade bilarna blir och desto mera elektronik man packar in desto känsligare är det att batterispänning och jordningar är 100%. Dåliga jordpunkter och spänningsfall i matarkablar ger fel som man kan bli lätt gråhårig över och ger felkoder och meddelanden som är helt obegripliga.


Många förbiser detta och det gäller även laddningen som måste vara stabil i sin strömförsörjning. Samma sak här, en generator som inte reglerar rätt kan dra igång din instrumentpanel som värsta Juke boxen. Felkoder, konstig gång i maskin, abs varningar etc. De olika modulerna i ditt styrsystem klarar inte spänningsfall så se till att ha bra batteri, rena poler, kolla jordar osv som ovan sagt så kan det lösa många små och stora problem och bespara oss massor av telefontid. Kolla klippet nedan. Vad denna bilen gjorde var allt annat än att gå bra trots att laddningen var tillräckligt ok för att hålla batteriet igång.




Riktigt sjuk generator laddade som den ville och tyvärr utom räddning. Nypris 19 lappar + m! Kan tro att skiten var gjort i guld. Skroten äger ibland!




Liten tjej i stor bil. De som köpte vår galet fina 2500 var på besök för att diskutera lite programvara och annat som gör livet värt att leva. Fortsättning följer.




Jag har alltid undrat över förkortningarna på GM modellerna men har nu fått de förklarade på ett korrekt sätt. Var ganska självklart från början men tydligen var man tvungen att informera ägarna bättre för att de skulle kunna beställa delar på rätt sätt. Här räcker det nog inte bara med programvara..



Var ute o gick med jycken häromkvällen och såg den här. Bortsprungen sköldpadda! Jag började undra lite hur fan man inte kan hinna ikapp en sköldpadda som försöker smita eller läser jag fel?



Säg hej till vår nya investering. Nu talar vi hi tech i den högre skolan! Denna mirakelmaskin kommer spara alla Ram 1500 ägare tonvis med stålar. Istället för att byta ut stiften (16 st ) så kan vi nu renovera de. Vi blästrar av de och testkör de sedan för att se att gnibban fortfarande är lika bra som ny.

Allt detta för en bråkdel av vad det kostar med nya stift........inte....


Tänk vad bra det var förr.


Ha en bra helg, cheers fan!

109 visningar

Adress

Finspånggatan 43

163 53 Spånga

Kontakt

08-647 05 60

Följ oss

  • Facebook

© 2020 by ​Boulder Maskin AB - Dodge Ram Diesel