• Dicken

Ny kurs!

Uppdaterad: nov 15

Jaha då var det klart eller om vi skall lyssna på en del experter kanske klart. Världens största ekonomi har fått ett nytt ledarskap. Svaret om det här blir bra eller inte kan vi nog se oss i skyarna efter. Gubben som tar över rodret kan knacka ur pipan vilken dag som helst och då tar vice pres över. Det där var många som glömde bort och vad som händer om hon ska ta över blir att hela landet tar en riktig vänstergir. De jag talat med som bor därborta var lagom roade över detta och fasar över de näst kommande fyra åren. När Biden / Harris var det enda alternativet var det många som ansåg att det hade varit bättre med Trump kvar. Därav blev det så tajt som det blev. Att landet är splittrat i två delar råder inget tvivel och när ammunitionen var slutsåld i flertalet delstater två dagar innan valet så verkade det som om det skulle sluta med ett mindre inbördeskrig innan det var klart. Än så länge har det inte hänt några större katastrofer men jag tror inte det är över ännu.


Vad som kan vara positivt för oss är att straff tullarna ev försvinner så då har man kanske råd med ett par nya brallor igen och om veckan varit bra en flaska Jack Daniels också. Några som gått och suktat på en ny HD kanske kan slå till nu när det blir 25% billigare. Time will tell..



Så vad mer har hänt i veckan?


Vi gick ut hårt direkt på Måndagen och rev ur tanken på en bärgare för att komma åt fördelningslådan som var riktigt sliten. Oljeläckage överallt. Hela bilen skramlade och vibrerade rejält och inte så konstigt när hela stödlagret i struten var helt borta. Yoken såg ut som den har varit igenom en svarv och var nästan 3 mm mindre på vissa ställen. När vi sprättat upp lådan så hängde kedjan som en slapp task och det mesta helt slut. Blir en ny drevsats med lager och kedja samt ny bussning och lager i struten så kommer det bli ordning på den igen.




NP 271 fördelningslådor är jäkligt bra grejor men har bilen inte gjort annat än dragit sen första dagen och även ett par månader om året med fyrhjulsdriften i så är det inte så konstigt att grejorna ser ut som de gör.








Det är inte varje dag vi har olja upp till armbågarna


Mycket rep vi gör handlar om elproblem och lampor som lyser i tid och otid.

Vi fick in en 06:a som airbag lampan lyst på lite för länge och nu var det ett måste att få ordning på inför besiktningen. Det här kan vara lite klurigt eftersom hela systemet ligger i krets med bälten, clockspring i ratten ner till styrdonet som sitter i mitten under sätena. Så vart börjar man?


Det var inte lättare när den föregående ägaren hade gjort en hel det egna kopplingar via clockspring för att manövrera växlingar och lockup, värsta hot rod kopplingen alltså. Efter massor av rivande i kablage och anslutningar så visade det sig att det var kortslutning i modulen under sätet. Faktiskt väldigt ovanligt att dessa ger upp och moduler överhuvudet taget men det kan ha varit allt detta extra kopplande i ratten och under panelen som varit orsaken.


Nyfikna av natur så var vi tvungna att öppna modulen och se vad som hänt och då fick jag tillfälle att använda mitt favoritverktyg som gör att man kan se borrhål i hårstrån typ. Helt grymma och mycket riktigt hittade jag med dessa superögon en krets som brunnit på kretskortet.


Kostar och ligga på topp och med dessa svindyra superögon så ser man inte bara bra utan man ser bra ut också! Sätter man på lampan också så får man även röntgensyn och kan kolla rakt igenom kläderna på pöken..












Dyra försäkringar är det på våra bilar, ni har hört mig tjata tidigare om varför och hur bolagen jobbar


3nolla kommer in för service men vi får dra i handbromsen för att maskin läcker olja som ett såll. Drog i våras i sig litervis med glykol innan EGR kylaren byttes och detta var innan recallen kom så det gick på mannens maskinskada, kosta skjortan. Kört 4000 mil och nu trycker maskinen ur oljan så pass att den rinner ur intercooler slangarna och anslutningen till insuget. Detta luktar maskinskada hela vägen så vi kontaktar bolaget och menar att det är bäst att få ut en tekniker för att ta ett beslut om hur man går vidare. Turbo eller byta ut hela snurran eller inget alls. Nu visade det sig att bolaget inte ville jobba med oss utan kunden skulle åka vidare till den stora auktoriserade verkstaden där det inte fanns någon som kunde utföra jobbet alls. Därefter gav man kunden ett par andra alternativ som det ena var sämre än det andra.


Så här är vi igen. Har man inget avtal men kompetens att snabbt laga bilen med maskin på hyllan om det skulle behövas så går det inte eftersom man inte har ett avtal. Nu kommer jobbet om det går av stapeln att kosta 25-30,000 kr mer och förmodligen ta tre ggr så lång tid med stillestånds ersättning osv för att man tror att det blir bättre av att det finns ett avtal.

Nu hamnade bilen till slut efter mycket om och men på en vettig verkstad där man faktiskt klarar jobbet och vet hur en 3nolla ser ut och man även hade avtal.


Jag förstår att man resonerar så här när det gäller vår vanliga bilpark och personbilar där det finns hur mycket verkstäder som helst som jagar jobb och där man från bolagens sida pressat priserna så mycket att de som inte tar genvägar inte kan betala hyran längre och då är det mums filli babba för bolagen med avtal. Nu talar vi om en helt annan sak och handfull verkstäder i Stockholmsområdet som är kapabla att utföra jobbet och då tro att ett avtal gör att kunskapen finns och att det blir rätt gjort är inget annat än en stor blöt dröm. Att det kommer bli dyrare och ta längre tid är kristallklart men det är ointressant och finansieras enklast med höjda premier.





Hur skulle du bedöma en maskin som trycker ut så mycket olja att det rinner ner och droppar från tråget. Slut eller inte? Vi har vår uppfdattning. Blir kul och se om försäkringsbolaget har samma.




Nä nu får det bli helg


Hade planer att sticka ut på landet o fånga en fisk men det sket sig så det blir att hoppa upp på enduron och ta en runda i skogen för att fånga upp dagen lite istället. Fortfarande i limp mode eftersom coronan gör att alla låser in sig och utan mål i sikte. Hade biljett bokad till US den 18:e Dec men den kan man förmodligen torka sig där bak med.


Så vad gör vi en Fredag som denna? Jo vi tänder brasan, vrider igång stereon, häller upp en bra singelmalt och sätter oss bredvid grabben vid tvättmaskinen och ser fram emot att landa om ca två timmar. Hämta hyrbilen, checka in på hotellet och veta att i morgon är det 25 grader varmt och hoj träff hela helgen med 4 bra band som skall spela, suck...





Många gillade Dr Dicks inlägg och musiken förra vecka som gjorde att alla som hade problem i sina förhållanden blev dödskära igen och har aldrig haft det bättre än nu. För att få den feminina sidan att begripa lite hur vi grabbar fungerar så lirar vi en ny låt som förklarar hur det ligger till.


Cheers fan!




149 visningar

Adress

Finspånggatan 43

163 53 Spånga

Kontakt

08-647 05 60

Följ oss

  • Facebook

© 2020 by ​Boulder Maskin AB - Dodge Ram Diesel