• Dicken

Nu kör vi skiten i räcket

Uppdaterad: nov 21

Fick ett mess av en kollega i branchen som var på ett test center i Södra Sverige och körde bromsprov på nya F 350. I lokalerna var man även i full gång med att testa vägräcken. Dessa ska som allt annat uppfylla vissa normer och klara av personbilar med 2350 kg tjänstevikt och det kanske det inte vimmlar av i den Europeiska bilparken. Så vad gör man? Jo man köper in några Ram 1500 av snik modell, målar upp de pippi gula enligt protokollet och kör skiten in i räcket så mycket det går för att sedan se hur mycket skada som räcket tog. Bilarna är intagna som skrot och hamnar förmodligen på samma ställe när man är klar.

Det ironiska i allt är att man går på det amerikanska regelverket när det gäller tester av räckena och då föll det sig naturligt med en US truck givetvis. Lite lätt så kan man ju undra lite hur man resonerar runt detta. Helt plötsligt så visar det sig att man även i USA kan räkna och utföra tester som onekligen är så bra och verklighets nära att det till och med fungerar i nej sägar landet Sverige. Plötsligt blir ett kilo ett kilo, 30 kilometer blev 30 kilometer och bulan i räcket blev inge större här än på testen i US utförd på samma sätt. Tänk om man kunde resonera på samma sätt med det som kom ur avgasröret också, med bromsar, bältesinfästningar osv. Vad vårt liv skulle bli enklare då. I vissa fall skall bara Sverige och EU alltid veta bäst, eller hur! För utan våra experter här som vet mest och bäst om avgaser och bromsar och bult infästningar och ger oss regelverk att följa så vore det rena katastrofen om bilarna från US skulle komma ut på vägen och inte uppfylla de Europeiska kraven, hurra för politiken!


Någon kan förmodligen köpa ett Rambox flak till rätt kurs på skroten inom kort. Hade nog hellre sett våra skatte pengar gå till andra saker än att göra mos av ett antal Ram trucks. Men som sagt Sverige skall ju vara ett föregångsland och då kostar det lite extra så det är bara för Maggan att ta fram pluskan o dega. Kan ju tycka att det vore ännu enklare och framför allt billigare att ta del av jänkarnas tester som redan är utförda.



Verkstadsmys


Fick ihop fördelningslådan till bärgarmannen som står och hoppar lite efter sin bil. Blir lite rörigt när vi var tvungna att ta delarna från tre olika ställen för att få ihop det snabbt. Vi har märkt att vi får jaga mera efter delar nu då coronan härjar och både tillverkare och lager inte riktigt funkar som i vanliga fall och då tar det alltid lite längre tid. Nu är den i alla fall på g och mannen som är den gladaste mannen i kåren kommer bli ännu gladare när han kan ut o jaga in lite stålar igen.


Allt nytt invändigt, ny strut, ny yoke mm. Nu gäller det bara att hitta lite ny tid och få upp den i bilen också..



















Vridna kulbultar


Hur många olika liftkit till Ram 1500 som tillverkats av olika företag går inte att räkna. Alla har sina ideer om vad som fungerar bäst. Vi fick in en kund som hade oljud i framvagnen och övre kulbultarna var sopslut. Bilen höjd några tum och för att klara hjulvinklarna så hade man monterat excentriska kulbultar från SPC. Rätt goofy lösning i mitt tycke och tyvärr så har de som designat dem låtit tillverka de i Kina och då med den kvalitet som man får på köpet. Får man ut ett par tusen mil på de så har man gjort bra ifrån sig. Givet inget som fanns i landet så vi vi fick flyga hem från US i vanlig ordning.




Det ställer till lite bekymmer när man köper en bil som är mod med tex ett lift kit och föregående ägaren inte skickar med några papper eller informerar vad för fabrikat det är på grejorna. Ganska vanligt med programvara också, vad har du för något i, iiiingeeen aaaaning jag har inte fått med någon dosa men kan ni inte se det? Vi är rätt vana vid det här laget. Samma sak den här gången och när vi ringde ägaren för att fråga. Neeejj jaaag haaar ingenn aaaaning, köpte bilen för tre månadersedan, ok tack för samtalet! Bara att börja jaga och till råga på allt så var det ett skit företag i US som höll på att pissa på sig när vi sa att vi ville köpa två och få de skickade till Sverige.

We don't do business with foreign countries! Jag blir tokig på de få insnöade företag där borta som har den policyn eller att man inte tar kreditkort från utlandet heller. Jävla insnöade skitstövlar som aldrig varit ur sitt eget kvarter är min åsikt och det är tur att vi inte stöter på de oftare.

De nya vi fick hade i alla fall ett namn, på de gamla fanns inget.



Jobbigt oljeläckage


Vi fick in en 13 med 6,7:a som vi tidigare bytt främre vevaxel tätning på. Tät som en mussla i en vecka men sedan ringer kunden och säger att det fortfarande läcker, suck! Vi anade vad som väntade eftersom vi fixat ett par tidigare och det är ett mega jobb och nu var det dags igen. Det var som vi misstänkte packningen mellan adapter plattan och blocket som hade gått. Detta är en 40 timmars. Får riva hela fronten, av med överdelen på snurran. Låsa lyftarna så man kan dra ur kammen för att få loss hela plattan som sitter bultad mot blocket, puuuuhh. Detta är tyvärr en mindre bra design och vi har sett några nu där packningen helt enkelt blåst ut. Hade önskat att bultmönstret sett lite annorlunda ut eller att man hade fräst ett spår i plattan och o ringat hela tätytan mot blocket.


Fett kikhål mellan adapterplatta och blocket och inget annat att göra än att gilla läget och börja skruva. Som vanligt så önskade kunden att vi kunde springa bredvid och laga bilen medan de jobbar så det inte blir stillestånd.

Tur att man la nerverna på hyllan för 20 år sedan annars hade man suttit på hispan för länge sedan.















3 "Liftkit 2019-2020 Ram 2500


Det här var det bästa som hänt på länge. Smidigt och enkelt höjer du din 19 eller 20 tre tum. Tar uppåt en 6 timmar men funkar svinbra och ger en höjd som tillåter 37X12,5 däck och fälg enl rek.

Detta ger en helt lagom höjning där man slipper byta pitmanarm, stötdämpare ( förlängningar medföljer ) och bibehåller köregenskaperna. Enkelt och smidigt och sjukt billigt.


Pris 5638 ex m och vi har tagit hem ett gäng och lagt på hyllan för omg lev. Kontakta oss


Något av det smidigaste vi sett på länge och du som har lite grundkunskaper i mekanik kan montera sjölv med hjälp av din kompis. Vi tar annars 6 lappar att skruva dit det och då justerar vi ut caster vinkeln lite och kollar TOE på en gång. I alla fall något som är bra med nya mod av 2500:an.












Livet efter 18,00


Som de flesta av våra kunder gör vi också femtio timmars veckor. Så vad gör man för att softa av när man får lite tid över. Tja för min egen del så hänger jag med ett antal andra mc entusiaster i en lokal mitt i stan.

Ett vuxendagis av rang kan man säga. Rätt blandat folk, enduroåkare och die hard Triumph nissar som mekar och fixar med sina knarrar eller bara sitter i fikar eller tar en bira framför teven. Mitt projekt där är att göra min cykel klar för besiktning till våren. Måste dra ett helt nytt elsystem, montera blinkers, tuta, hastighetsmätare, nytt avgassystem osv. Så för att fatta hela historien så måste jag backa bandet lite.

Haft cykeln i nästan 15 år och hela tiden sagt att jag skall besiktiga den nästa år och nästa år osv i 15 år! Nu var jag tvungen att ta tag i det, på riktigt.


Sista crusing Stockholm och jag var på väg hem från lokalen till verkstaden i Spånga. Blir stoppad av två yngre mc poliser som undrar vad fan jag åker på. Utskälld som värsta plastbarnet, Bägge två var helt skogstokiga efter att de kollat knarren och skrikit och vrålat i 30 minuter. Man ringde support och bilregister, kollade ramnummer mm och stora bötesblocket var framme och helt fulltecknat. Jag vägrade skriva under någonting och de gjorde de ännu galnare och karusellen fortsatte. Hur fan har du mage att sitta och åka på den här utan blinkers, hastighetsmätare, tuta, obesiktigat, oskattad osv. Jag detta såg inge vidare ut men jag sa att det var därför jag hade saluvagnsskylten på och möjlighet att flytta oregistrerade fordon. Detta gick bara inte att förstå och jag tror inte de här gubbarna var riktigt pålästa i ämnet.


Nu händer något riktigt sjukt. Bakom oss uppe på E4:an kommer en kille på bakhjulet i 120 på en plast raket. Bägge konstaplarna kastar allt de håller på med rakt ner tillbaka i sadelväskorna och svingar sig upp på sina hojar i värsta John Wayne stilen och drar iväg på sladd från mig. Det sista en av de skriker åt mig var, du kör inte en jävla meter till på den där utan ringer en bärgare, fattar du! Självklart svarade jag. Tio minuter senare var jag hemma. Snubben på bakhjulet måste ha varit halvvägs till Södertälje så chansen att de lyckades plocka in honom var liten om alls någon. Men tydligen var det något som de bägge konstaplarna bara inte kunde acceptera mindre än min knarr utan blinkers.


Så nu var det dags. Jag pallade bara inte tanken att ta en dust till med gubbarna och sannolikheten att det kommer ytterligare en bakhjulsåkare och räddar mig är troligen noll.


Sladdar till förbannelse! Att göra den klar utan att förstöra hela cykeln är ett projekt. Det som gör cykeln så jäkla cool är enkelheten. Finns inget extra som inte behövs för att bara åka. Så det innebär att all eldragning ska gå ramrören och hastighetsmätare, blinkers blir så små som möjligt.

Corona terapi eller?



Dags att runda av. Tycker mitt humör blivit en aningen bättre och jag känner mig lite mera positiv. Nu har vi lappat ihop nog med förhållanden de sista veckorna så nu får det vara nog med smör sångeri. Låt oss fira oss som gör 50 timmars veckor och och vår kärlek till den 12:e varje månad då vi drar in stålar till Maggan så hon har råd att pröjs alla Ram trucks som går åt för att göra bulor i räcket.


Nä nu skiter vi i det här, kom igen Nöffe nu tar vi en stänkare,


Cheers fan!








192 visningar

Adress

Finspånggatan 43

163 53 Spånga

Kontakt

08-647 05 60

Följ oss

  • Facebook

© 2020 by ​Boulder Maskin AB - Dodge Ram Diesel