• Dicken

Nostalgi mek

Det är inte ofta vi får in de gamla 24 ventilerna på jobb men som alla arbeten vi gör kommer problemen i vågor. Under en två veckors period kan det vara merparten växellådsproblem och veckan därpå bara elproblem.


De flesta gamla 12 och 24 v truckarna har numera gått in i " hobby bils " kategorin och rullar som rena entusiastbilar. Några hänger kvar vid de pga att de är b reg med låg skatt och ägarna har inte kommit sig för att ta c kort som det krävs för att byta ut bilen mot nyare års mod. Nu för tiden är det sällan vi får in de eftersom grabbarna skruvar mera själva och de kräver heller inte WiTech för att över huvudet taget kunna lagas.


Vi fick tidigt i veckan in två ruskigt fina 01:or som grabbarna tagit hand om väl. Det svåraste är att hålla rosten borta som ofta tar död på bottendelen på dörrarna och framskärmarna. De här två har grabbarna lyckats hålla rötan borta från.



Den ena är en hårt modifierad 24 v konverterad till p pump och dubbelturbo. Riktigt frän med ett rätt unikt system för en dumpventil styrd av TPS:en eftersom det inte finns något insugsvacuum. Denna konstruerades efter ett antal turbosprängningar och har faktiskt funkat helt ok. Kan säga att ägaren till den här bil har den tyngsta gasfoten i Mellansverige. Hur han lyckats få oljetråg att lossna och fördelningslådor, växellådor att rasa på ett sätt som nästan inte är möjligt får han vid tillfälle berätta mera om själv.


Den andra är en riktigt välskött 3500 2 wd och b reg som det gick att göra på den gamla goda tiden. Nu hade den tvär dött och blivit runt skyfflad på ett antal verkstäder i Norrköpingstrakten innan ägaren beslöt att ta en transport upp till oss. Tog inte mer än en timme att ställa diagnos och nu sitter ett nytt FASS matarpumpsystem ihop med ny VP 44 insprutningspump på plats och den spinner som en katt igen.



Rätt ovanligt med en VP44 som klarat sig så länge med bara 6-7 psi matarpump tryck. Kommer ihåg hur vi bytte flera stycken i veckan runt 2003-2008. Mindre bra design i Rams historia. Rätt sjukt att dom inte flyttade matarpumpen ner i tanken förrän 2005 med tanke på att det var för lågt tryck eller inget alls som gjorde att VP:n gick ner. Vi monterar bara insprutningspumpar som kommer från Bosch i US oavsett om det gäller VP eller CP3.


Att våra gubbar använder sina bilar att köra grejor med råder inget tvivel om och vi har sett det mesta av underliga grejor på flaken. Verkmästaren tyckte att det luktade jäkligt märkligt i lokalerna i början av veckan. Nästan som spritlukt och vi fattade aldrig riktigt vad det var förrän vi upptäckte att hela flaket på en av bilarna var fullt av nedfallna äpplen som börjat ruttna och jäsa.

En äkta " tailgate " fylla hade det kunnat bli på värsta äppelcidern om det legat kvar men i vårt fall åkte skiten i sopen.



Vi brukar inte vara superkänsliga för dofter men detta var för mycket


När vi ändå är på temat med matarpumpar är det en grej som vi måste informera om eftersom vissa tyvärr inte läser monteringsanvisningarna som följer med produkterna digitalt numera och i detta fall ett helt nytt FASS system.


Kunden har ett gammalt FASS system på sin 00:a som börjar ge upp och det är dags att byta. Vi fick in två beställningar samma dag. Nytt system skickas och tyvärr går fel pump till fel kund så han som skulle ha 04.5 upp fick det gamla och han som skulle ha 98.5-04 fick det nya. Tyvärr så tog mannen som fick det nya till sin gamla 00:a saken i egna händer och klippte sönder kablage för att få det och passa och monterade den nya pumpen i det gamla fästet av klämtyp vilket är totalförbud. De nya pumparna är tunnare i godset och klarar inte trycket av den gamla klämfästet utan knäcker lindningarna och motorn brinner på nolltid. Det går inte att bara byta pumpdelen och använda gamla fästet, använd det nya!





Helt uppbränd på 30 minuter är nog rekord. Som alltid är det viktigt att kolla delarnas rätta beskaffenhet INNAN man börjar montera och är det någon som helst osäkerhet, ring!




Detta är ränt fränt faktiskt. Förmodligen Sveriges mest mod 24 V och går faktiskt riktigt bra. Vi går igenom lådan samtidigt som vi byter oljetråg och limmar om adapterplattan mellan motor o låda som läckt olja.




Just nu är vi inne i ett stim och har galet mycket att göra. Bilar långväga ifrån som när de ändå är här vill få massor mera jobb gjorda än det var tänkt från början och då pajar schemat totalt. Inte en lyft fri på 3 dagar och då stakar det upp sig.





Det här är inte som vi brukar jobba men vad fan gör man. En lagar bil och den andra håller i paraflaxet när man måste börja laga bilarna utanför.


Känns som veckan bara blixtrade till och försvann. Inte riktigt hunnit ta in att det är helg igen men det är nog nyttigt att ta ett par dagar ledigt efter en vecka som denna.


Ny dag i paradiset på Måndag


Cheers fan och ha en bra helg!

115 visningar

Adress

Finspånggatan 43

163 53 Spånga

Kontakt

08-647 05 60

Följ oss

  • Facebook

© 2020 by ​Boulder Maskin AB - Dodge Ram Diesel