• Dicken

Mera sprit!

Detta kanske inte är det ämnet som många av våra följare tycker är super intressant men det kommer bli en grej att ta med i beräkningen om du skall köpa ny bil inom de närmaste åren.


Häromdagen så stod Per Bolund på bästa sändningstid och följde en montering med en av våra E85 konverterings satser på en bilverkstad i Stockholm. Fick kaffet i vrångstrupen när han säger att det ska vara klart för de som vill att etanolkonvertera och därmed få 5000 kr i bidrag. Jag var totalt ovetande om detta och det kom lite som en shock eftersom jag som suttit med på diverse möten med olika lobbyorganisationer och haft rejäla duster med Transportstyrelsen som ogiltigförklarade mina avgastester som för mig var nyckeln till att se om det överhuvudet taget fungerade.


Tester utförda i ackrediterade lab som utläser det som alla politiker och myndigheter kräver, är att vi måste minska ner på, co2. Vi kunde med Transportstyrelsens beslut i Maj inte längre konvertera de bilar vi gjort tester med på laglig väg, bom stopp.


I Måndags kväll blev det helt plötsligt bland det bästa man kan göra för att få ner utsläppen på en bensinbil enligt Per Bolund själv och de som gör det till en kostnad av ca 10,000 kr kommer få hälften tillbaka som en bonus. Detta skall vara klart om det går vägen till 2022. Transportstyrelsen jobbar även i rapidfart för att skriva om regelverket så det skall bli lagligt att konvertera och därefter registrera om bilen så den blir godkänd för att köras på etanol.


Jag fick klia mig lite i skallen och undrade om jag verkligen hört rätt.. Med lite efterforskning dagen efter så fick jag det bekräftat och flera stora aktörer ligger i startgroparna för att få igång storskalig konvertering av befintlig bil flotta.


Nu har allt det jag inte fått göra plötsligt blivit skitbra och man vill att alla som kan skall göra det för att få ner emissionerna! Är det för att jag jobbar med fel sortens bilar eller kanske att vi var för snabba med att ta vara på möjligheten som det inte kunde accepteras utan att ha full kontroll över det hela?


Jag har länge sagt att detta är det bästa sättet att göra något med små pengar men jösses vad det tog tid att begripa. Kan det till och med bli så att man blir intresserad av att se vad som verkligen blir skillnaden med att köra på etanol och då säkerställa att utrustningen vi skall använda verkligen fungerar, eller är det kanske inte är så viktigt? I min värld är det jävligt viktigt i iallafall! Det måste väl ändå vara det som kommer ur avgasröret efter en sådan ombyggnation som är avgörande?


Jag är i och för sig vare sig myndighetsperson eller politiker, bara en simpel lastbilsmekaniker och har inte så mycket att säga till om så jag får bara rätta mig i ledet. Skall det här bli så bra som vår minister säger så kan jag redan nu tipsa mannen om ett par saker till som är helt avgörande om detta skall fungera. Ska etanolen vara lika dyr som bensinen eller det inte tillkommer en skattereduktion för de som gör slag i saken så kommer vi aldrig att komma i mål med detta.


De som gör detta för att endast bli miljövänliga vet vi inte har finanser att köpa en batteri bil, detta är deras möjlighet rent finansiellt att åka miljövänligt. Det här klientelet kommer aldrig trots att de fått 5000 kr i subvention, betala 20% mera för att åka bil eftersom den kommer dra så mycket mera än att köra på ren bensin.


Det enda och absolut enda som kommer göra detta till den succe som våra beslutsfattare vill är att det kommer vara billigare att köra på E85 än att driva bilen på bensin, detta är kristallklart. Den dagen det sker så skall jag börja tro på det själv.

Det har funkat i Frankrike så varför skulle det inte fungera här?


Den andra moroten som delvis skulle hjälpa till är en skattereduktion liknande den man har idag för fabrikstillverkade etanolbilar och gasbilar. Hade en påläst farmare inne förra veckan som vi hjälpte med divers jobb. Han hävdade att nettokostnaden för att framställa etanol på det viset man gör i Sverige ligger på ca 5,50 kr lit. Det borde med andra ord finnas utrymme att få ner den till det pris som skulle få den stora massan att nappa.



Kommer Maggan att låta de enorma skatteintäckter som drivmedel idag inbringar till statskassan slinka ur händerna? Jäkligt tveksamt, men vi får väl se vad hon tycker miljön är värd. Hur den här historien slutar med tanke på hur fort elektrifieringen går återstår att se.

För dagen är det civil olydnad som gäller för de som konverterar och kommer inte morötterna att finnas innan det kommer elbilar som är tillgängliga för låginkomsttagare så faller hela projektet.



Det behöver inte vara krångligare än så här. Vi har över 2 miljoner bilar som kan byggas om idag till Flexfuel. Nu får vi bara se hur snabb byråkratin är om det skall bli av eller inte.


Så till alla de som väntar på att spriten skall bli billigare så ser det i alla fall lite hoppfullt ut.


Ha en bra helg, Cheers!

124 visningar