• Dicken

Luftfjädrings karussel

Jag ljuger inte om det ringt 50 pers den här veckan och har problem med sin luftfjädring. Kylan har tagit musten ur både ventilpaket och kompressorer. Isproppar, säkringar som går hela tiden, stuk som på en 70 tals raggarbil när nosen ligger platt på genomslags gummina och bara bakdelen reglerar. Problemen är massor och service airsuspension meddelandena blinkar som på en juke box i displayen.


Nu skall jag dra en riktig Love slutsats. Vill du inte ha problem med luftfjädringen när det blir kallt, köp en bil utan.


Har 5 stycken på gården nu som behöver både kompressorer och ventilpaket. Så vad göra? Eftersom jag håller mig långt borta från alla forum så vet jag inte vad det skrivs och tipsas om men alla kunder som kommer in har givet tagit del av alla expert tips som finns på nätet och vill då framföra hur vi skall göra för att reparera deras luftfjädring. Vi har snart hört allt.


Vi kan inte göra mera än det är möjligt att göra. Systemet är slutet och fyllt med nitrogen. Det kommer oavsett hur du gör att bli kondens i tankar och rör med temperaturskillnader och med frysgrader så länge som det varit nu så fryser skiten ihop.


Det går att blåsa igenom systemet med nitrogen ett par ggr och det skall ta med sig merparten av fukten ut men det är ingen garanti. På några av de bilar vi har haft inne nu så har mängden nitrogen varit för liten pga läckage och då tar det avsevärt mycket längre tid för kompressorn att flytta gasen mellan tanken och dämparna för att justera höjden och vilket i sin tur tar med sig kompressorn.


Väldigt många kör med betydligt tyngre lass än systemet klarar av och i stort sett varje WiTech utdrag vi gör har kod på överlass. Man tror att bara för att man har luftfjädring så kan man lasta hur mycket som helst för bilen kommer ju ändå pumpa upp i bak. Har till och med haft samtal med de som köpt bil med luftfjädring för att man ska åka med camper på. Blir inge bra alls.


Så här kommer lite basic för dig som har en Ram med luftfjädring som inte gör som du vill. Ta en sprayflaska med vanligt såpvatten och gå över alla luftanslutningar för att se om det är läckage. Börja vid fjäderbenen fram och där anslutningen på slangen går in. Har plastkopplingen pajat så har du ett större problem eftersom den inte säljs som reservdel utan du måste byta hela slangen.

Gör lika dant i bak.


Är det tätningen under metallkopplingen så går den att byta och eller bara tätningen. Ser man inga läckage eller fel här är det bara att riva bort allt hö bak så man kommer åt ventilpaket och kompressor. Här finns det ofta läckage och det är även ett bra tillfälle att höra hur kompressorn låter. Låter den illa eller skjuter säkringar så rekommenderar jag att byta allt och inte bara kompressorn eftersom prisskillnaden inte är mer än ca 2500 spänn och det är fan inte värt att chansa.


Vi har skickat kompressorpaket till folk som säger att de skall byta själva och jag vet inte hur det går till utan WiTech. Möjligt att Snap on eller Bosch eller någon annan scanner har funktionen för att fylla och läsa av trycket men det är utanför mina kunskaper.




Mängder av koder på luftfjädringen och en som vi ser allt för ofta. C15DA


Bilden till vänster visar vart allt sitter placerat. Ganska oskyddat och även om allt är kapslat så har vi sett kompressorer som har varit " isolerade " med lera och skit så kylningen har varit obefintlig.


I stora drag är det som vanligt. Skall man få ett så pass komplicerat system som luftfjädringen är med tryck, givare, kompressorer och styrt av en modul att fungera på rätt sätt så är det absolut bäst få dit nya grejor med ny nitrogen. Har inte bilarna gått för långt så kan man få ut jobbet på försäkringen beroende på hur ditt avtal ser ut. Har du kvar en garanti så kan det gå den vägen också men tyvärr så gillar de företagen beg delar vilket är helt förkastligt vad det gäller luftfjädringen. Vi har just fått göra om ett sånt jobb där vi monterade en beg kompressor för ca 4 mån sedan.


Fränaste växelspaken hittills!


Inte riktigt säker på hur det gått till men kund från Tjörn surrade något om skiftnyckel som jag aldrig fattade riktigt vad han menade med förrän han kom in och lämnade bilen. Mycket riktigt så får man ta vad man har när man får hela spaken i näven. Våra kunder är rätt fyndiga så när vi såg hur det såg ut begrep vi bättre vad han snackade om.



Låg en lapp i bilen där det stod att man måste dra åt skiftan ibland så den inte tappade greppet på stumpen som var kvar av länkaget. Fodrades en del teknik ändå för att få i o ur växlarna eftersom skiftan ville glida lite när man drog den mot sig. Någon som sett någon annan variant? Dildo tex?


ABS pyssel


ABS system som krånglar kan ta tid att fixa och ju nyare bil desto krångligare att få till. From 19 så är det rena vetenskapen att lufta och det går heller inte att göra det rätt utan WiTech då det är värsta automat proceduren via ett förinställt program som tar nästan 20 minuter att gå igenom.


Sällan styrdon och moduler knasar men i detta fall hade el delen i hydrauliken gett upp och fick bytas.




Här får man vara lite noga och hålla tungan rätt i mun när grejorna skall tillbaka ihop så allt kommer rätt. Lite sjukt att inte hela enheten säljes komplett utan man måste köpa grejorna separat. Större risk att det blir fel när man ska dela hydraulik och elmodul än om man fick sätta dit en helt ny komplett enhet.


Åsa Nisse och såpbubblor


Har länge experimenterat med olika lösningar för att göra rent partikelfilter och den här gången blev det inte riktigt som tänkt. Blandade ihop värsta jäkla såpa, golvrengöring och annat smått och gott jag provat tidigare i äkta Åsa Nisse anda. Sköt in dyngan före filtret och startade upp för att se vad som skulle hända.



Efter ca fem minuter började det komma ur såpbubblor och annat skit i röret som värsta diskoanläggningen. Lät bilen gå ett tag och gjorde en reset på p filtret med WiTech:en och tog därefter en repa på E18 så fort bilen gick i 5 minuter. PING så försvann meddelandet för fullt p filter och sot halten när vi kollade efter var nere på 2 %. Aldrig tidigare lyckats göra rent ett filter med så gott resultat. Nu har jag värsta formulan som jag skall ta patent på och sälja för 20,000 kr litern...


Veckans quiz


Kan någon tala om för mig vad fyrkants röret som sitter svetsat på ramen är till för eller gör för nytta? Har länge undrat men aldrig kunnat lista ut vad den har för funktion. Sitter framför karossfästet på bägge sidor fram på 1500. Bjurrar på en semla till den som kommer med rätt svar.





Dags att runda av folks. Varit en fullkomligt galen vecka som har gått i rajserfart. Just nu är vi bokade veckor framåt så vi har sagt till våra kunder att bara ställa bilen här så tar vi den så fort vi bara har möjlighet. Vi kan bara inte planera problem bilar med längre felsöknings arbeten som tar endera två timmar eller två dagar och då faller hela schemat. Service arbeten som vi vet går in och ut samma dag bokar vi som vanligt.




Lite bättre till mods den här veckan och lagt begravningar och annat elände bakom mig. Lyssnar inte längre på corona nyheter utan försöker bara jobba på med lite distans. Biljetter för sommaren bokade både resor och konserter så nu ser vi bara framåt.


Nöffe ! Fram med Mackmyran! Nu kör vi! Stänkare fan!






158 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Räservecka

Adress

Finspånggatan 43

163 53 Spånga

Kontakt

08-647 05 60

Följ oss

  • Facebook

© 2020 by ​Boulder Maskin AB - Dodge Ram Diesel