• Dicken

Laga bil, laga bil, laga bil o så drömma lite..

Personligen kan jag inte koppla av förrän jag sitter på ett flygplan och vet att jag är på väg härifrån. Brukar sova innan planet kommit upp i luften. Att försöka stressa av här hemma på något konstgjort sätt är jag inte bra på. Jag hamnar alltid på jobbet eller bakom en dator och börjar göra grejor som man inte skall göra när man skall vara ledig.


Har nog varit 100 gr till USA genom åren och där trivs jag allra bäst. Finns inget som passar en motorskalle som jag bättre. Vakna en tidig morgon och hitta det lokala fiket där man sätter is sig en frukost som är lika stor som middag hemma. En liter blaskigt kaffe och sedan är man redo att erövra världen känns det som. Här händer det alltid grejor som jag gillar att göra. Ett bra exempel var förra sommaren när jag drog över på mina två första semesterveckor och hoppade upp på en motorcykel som jag köpt av en kompis i South Carolina och bara körde utan att egentligen ha ett mål. Första dagen körde jag upp till Maggie Valley NC som är galet vackert vid foten av Blue Ridge mountains för att gå på mc museet Wheels Thrue Times som är det absolut mest galna stället att se udda maskiner som man en gång i tiden trodde det skulle gå att åka på.


Att man vaknar tidigt första dagarna är praxis. Först och främst är man tids paj och sedan taggad som fan för att komma ut och se grejor. Så även denna gång. Var nog klar med frullen redan 06,00 och på bordet bredvid var det folk som undrade om jag var där för swap meetet. Inte en blekaste aning om att det var swap meet på g men så var det. En 10 min promenad från fiket med början 08,00 var det Maggie Valley Car Show & Swap Meet. Bara gamla bilar, delar, kuriosa, nostalgi grejor, vilda västern prylar i en galen blandning, hur jävla coolt som helst.


Det är detta jag menar, det händer hela tiden grejor som jag vill göra och gå på där. Är det inte marknader så är det konserter eller bra musik på lokala pubar att gå på. Hoj träffar och bilträffar, dragracing i en aldrig sinande ström.


Det som hänt nu är något som ingen kunde drömma om. Någon kines utan vett kokade en gourmet gryta på några fladdermöss uppblandat med diverse rester från några väl kokta hundar och simsalabim så fick hela världen stänga. Något som man trodde skulle vara över på några månader är nu något vi förmodligen kommer få lära oss att leva med, helt vrickat!


Att komma över till US är bara att glömma, frullen med sirap och pannkaka ihop med ägg och bacon toppat med en liter blaskigt kaffe är numera bara en dröm.


Så vad gör man? Ja i mitt fall gnuggar man bara på och får dagdrömma om att en dag kunna kliva på det där planet igen, stänga av telefonen, somna innan man hinner lyfta och när man vaknar låta äventyret börja. Känns ganska långt borta efter att ha kollat nyheterna men fan vad jag saknar det, suck! I am Pissed Off and Mad about it!






Några sjukt fräna grejor som om jag hade velat köpa men inte hade möjligheter att få med mig. Baksidan på att åka hoj..







Museet som stod på tur är en studie i amerikansk motorhistoria. Den kreativitet som fanns på 30, 40 och 50 talet är otrolig. Man hade en mindre bra ide som vi vanliga dödliga skulle behållt som en tanke men istället för att drömma så byggde man grejorna. Snöskotrar med dubbla knuckle head maskiner som via en 3 meter lång kedja drev ett dubbat stålhjul. Design och konstruktioner som ingen vettig människa idag aldrig skulle tänka tanken att försöka sig på. Det tar minst en dag att gå igenom allt och man får sätta sig ner och avsluta dagen med en bra singelmalt bara för att allt skall sjunka in ordentligt. Topp tio ställe på jordklotet.






Dale Walksler som är grundaren av museet och har flertalet ggr varit med på div program typ Discovery. Hur många hojar han renoverat går inte att räkna. Gubben är uppåt 70 bast men har energi som är enorm och har hela tiden nya projekt på g.


På vägen söderöver ner mot Florida stannade jag förbi hos en annan profil som jag gjorde mycket affärer med för många år sedan. Vince Doll på Redneck Engineering. Byggt de absolut fränaste hojar världen skådat och vi sålde mycket av hans ramar under en tid.






Jag kom i kontakt med mannen första gången 2006. Jag var sjukt trött på den svenska chopper kulturen där alla byggde på samma koncept och ingen hoj stack ut mer än den andra. Rednecks svepande former och galna designer som fortfarande var helt körbara och besiktnings dugliga var en knockout i branschen både i US och här.


Nä nu får vi sluta och drömma och fokusera på vad som händer idag nu när vi skall vara inlåsta, inte träffa några, bara vara skattebetalande robotar utan liv tills någon hittar ett piller som återställer världsordningen som den en gång var.


Så var händer i vår del av världen? Vi lagar bil, lagar en till och en till..


Tog för några veckor sedan upp några gamla godingar som vi gjorde iordning men den här veckan kom det in en riktig klenod. 98 12V med manuell låda!


Bilen hade sagt upp sig någonstans i Västerviks trakten och kom in med bärgare.

Det är ingen rocket sience att felsöka en gammal 12 V och det var riktigt kul att sätta tänderna i denna. Givetvis var maskin dränkt i olja under som en väl hamrad 12 V brukar vara efter några år och vi fick högtrycksspola maskin under 2 ggr innan vi kunde ta i grejorna. Började med att bekräfta att inte tank modulen kalvat, avstängnings solenoiden drar hela vägen, fritt fram till bränslefiltret, filtret ok osv. Vi kopplade upp en elpump direkt mot P pumpen och maskin snurrade igång på ett halvt varv som de alltid gör. Helt klart så hade den mekaniska matar pumpen gett upp.

Vi fick gräva lite på hyllorna och i en kartong som legat sedan dacke fejden hittade vi en sprillans Cummins original. När grejorna ligger isärtagna på bänken ser det ut som ett 30 min jobb att byta den, glöm det.


Eftersom den sitter ihop med förvärmaren så måste bägge ut samtidigt och det går inte utan att riva ur starten osv. Trångt som satan att komma åt bränsle rören som måste lossas är det också. Många missar att göra rent silen i botten på förvärmaren och det passade vi givet på att göra när den var ur. När väl pumpen var bytt ville kunden att vi skulle fixa oljeläckaget också och det blev att riva ur vacum, servo pumpen också och byta ut p boxen som sitter emellan.


När väl allt var klart tog vi pärlan på en riktig provtur och jag fattar inte att detta var det hetaste man kunde äga på den tiden det begav sig, fy fasen vad slö! Tar en kvart att få upp laddtrycket och denna var helt orörd med sina 185 hp. Det fräna är att mannen som äger den flyttar båtar på typ 6 ton över hela EU och har godkänd goose neck koppling på flaket. Han har aldrig lyckats komma över 1,3 lit milen oavsett last och trailern är på 13 meter! Prova att göra det med din nya 2020 och dina 385 svindyra hästar som försöker ta sig ut genom dagens avgasrör, good luck.


Nej bilen är inte till salu och han kommer aldrig sälja den.





Nostalgi mek på riktigt. Fattas bara att vi får in en 89:a med rotorpump nästa vecka.

Mera fix än man tro att byta matarpumpen men fan kul att slippa hålla på med massa can bus problem och programvara emellanåt.








Också en del pyssel att plocka ur vacum och servo pump. P boxen som sitter emellan läcker i 9 av 10 bilar. Vi använde ett kit från Cummins och bytte även o ringarna i vacumpumpen.


De som varit med ett tag vet att vi fick vårat stora bilsläp stulet för ca två år sedan. Haft det i över 20 år och aldrig haft ett bättre. Kunde lasta vad fan som helst på och drog emellanåt överlass på 1,5 ton utan problem. Lastade 3500:or med dubbla hjul som hängde över på sidorna och det gick i alla fall som på räls i cruising fart på 100 km. Har saknat det så mycket och hade behov av ett nytt. Kontaktade firman i Lettland där jag köpt det första och de hade ett som stod färdigt. Efter lite fix med transporter så hämtade jag vårt nya släp i Södertälje för några veckor sedan. Frågan kom om vi inte var intresserade att sälja deras släp so here we go..nu är vi i släp branschen också.



Byggt med tyska Knott axlar och handbroms detaljer i rostfritt. Stor fet winch i nosen. Lastar 2,7 ton men du kan ställa nästan vad som helst på. Kört grävare, Cadillac limousiner och raggarbilar av alla slag och vikter. Totalvikt 3,5 ton och last ytan är 5X2 meter. Säljer de för 60 + m. Behöver inte besiktiga på fyra år efter första reg.


Måste ta en grej till innan vi gör helg. Vi gör vansinnigt med bromsjobb och nu börjar även 05:or och årsmodellerna därikring bli riktigt hängiga i bromsarna. Det tar en jäkla tid att stå och försöka få ordning på alla leder i p bromslänkaget, slipa rent bromssköldar osv. Ofta är stora delar av sköldarna borta och utom räddning


En jäkligt bra lösning är byte av hela paketet istället för att försöka få ordning på gammal skit.




Komplett med sadlar, backar sköldar hela skiten på en gång, värt varenda krona. Pris ca 2400 ex st.

Passar 03-08 2500-3500


Nä nu får det räcka. Veckan är över och jag gör som Al Bundy och drömmer mig bort till Maggie Valley och en repa på knarren över Blue Ridge Mountains.


Såg ett sjukt bra band från Texas på en hoj träff i Myrtle Beach för många år sedan och de är tunga som satan. Bra till en stänkare när planet lyfter om 5 min..


Cheers fan!




111 visningar

Adress

Finspånggatan 43

163 53 Spånga

Kontakt

08-647 05 60

Följ oss

  • Facebook

© 2020 by ​Boulder Maskin AB - Dodge Ram Diesel