• Dicken

Högtryck!

Uppdaterad: sep 11

Ingen ro ingen vila o varmt som satan har det varit. Nu är allt som vanligt igen efter semestern, typ inga problem att få dagarna att gå. Vi har under två veckor haft kunder från Piteå, Hudiksvall, Umeå, Skåne och Finland. Kul att prata med folk från alla landets delar och veta vad som händer i deras ända av landet. Att man i Finland tar så pass betalt för jobben att det lönar sig att åka till oss och få turbon bytt var lite roligt. Stålarna räckte även till hotell i stan samt en kväll på puben och han hade i alla fall stålar kvar.



Kund från skåne som i mitt tycke gjorde helt rätt och gick från 6" höjnings tankar till 3".


Trucken behåller väghållningen och kommer få plats med tillräckligt stora sulor utan att överdriva. Blir riktigt jäkla bra när bilen kommer i rätt nivå också. Vi bultade även upp en steering stabilizer som gjorde att bilen gick ännu bättre på vägen och samtidigt avlastade snäckan.




Mannen hade även investerat i ett riktigt fint flaklock. Bland det bättre vi sett både i design och kvalitet från Diamondback covers. Kan lasta i stort sett hur mycket som helst på. Mera info på diamondbackcovers.com


Bärgningsfirma från Finland som fått turbo problem. Går nästa aldrig att rädda VGT aggregaten och vi fick sätta upp en ny. Tar en god dag att få ur den gamla och i med ny och man får jobba från alla håll för att få ur snäckan. Vi skulle tydligen tagit 10 lappar till för jobbet då han när vi var klara sa att vi tog en tredjedel av vad det hade kostat att få det gjort i Finland. Blir ny stammis!


Jäkla massa o riva innan man kan få ur den och helst skall man vara 2,20 lång och ha en rygg av gummi. Vi har en sån man från Bulgarien. Funkar som en levande domkraft.



Det här var riktigt jäkla surt. Förra gången beskrev vi hur vi byggde en växellåda som skall klara 6-700 hp. När vi väl fått upp lådan i bilen och börjat testköra ser vi att det blivit en pöl under bilen när den stått över natt. Efter lite letande hittar vi en hårfin spricka i främre delen av fördelningslådan. Denna hade vi också gått igenom med nya lager, kedja och den större ingående axeln vi satt i. Bara att riva ur den igen och sprätta upp. Vi beslöt att ta hem en ny kåpa istället för att svetsa ihop den gamla. Det värsta av allt var att vi sagt till kunden att vi mer eller mindre var klara och sedan meddela att det blir en ny runda och mera väntan. Tack o lov var det inte växellådshuset men ändå.



Avrundar veckan med en miljöbild av en udda växt. Så kallad sotsvamp, växer endast i 3,0 motorerna där man åter cirkulerar avgaserna med en tillsats av glykol..

Skämt och sido, en bild av modern avgasrening och hur man tar livet av ev förbränningsmotor med externa komponenter som inte vill vara med och spela. Maskin har bara gått ca 8000 mil men knackar som en kolv är på väg att lämna maskinrummet när som helst. EGR kylare med punka mer än troligt. Tur att vi har ny snurra på hyllan för det lutar åt byte.


Ha en bra helg, cheers!













160 visningar