• Dicken

Dr Dick lagar allt!

Uppdaterad: nov 6

Ny vecka till ända och det var en gång i tiden då man hade något o se fram emot men nu är det bara en annan dag. Kör som vanligt min aw ala Tegnell och just nu känns det bara som en lång jäkla transportsträcka. Gått in i limp mode typ. Lugn blues ger mig bäst energi nu. Sover, äter, skiter, jobbar, bråkar med myndigheter och så gör man om samma sak dagen därpå. Bra i och för sig att tiden går fort, hade vi inte haft skägget fullt med att laga bilar så hade jag och säkert flera med mig blivit tokiga. Lider med våra äldre som har besöksförbud och kan inte göra ett skit utan bara sitta och vara skräckslagna för att någon anställd på boendet ska dra med sig viruset in. Som en skräckfilm utan slut.



Så vad har vi haft för oss sista veckan?


Vi har en kund som jobbar med isolering av fjärrvärme rör och har ett antal 3500-5500 truckar som får jobba stenhårt. 4-5 ton i skåpet och sedan ut i eländig terräng och lera (hoppas ett antal berörda myndigheter läser detta och kanske kan begripa att det vore omöjligt att utföra deras jobb med en batteri bil). Den bil vi nu fick in är 6 år gammal och tråget var helt sönderrostat. Hade vi försökt lossa dräneringspluggen hade vi fått hela botten av tråget i olje baljan.


Ny tid bokad när bilen hade möjlighet att stå två dagar för byte av tråg. Det är ett av de värsta jobben vi gör och utan att lyfta ur snurran. Fruktansvärt trångt och man måst få upp maskin drygt en dec för att kunna komma åt och lirka ut tråget ihop med olje pickupen som man måste få med ut samtidigt. Ett rent helvete fastän klart skitigare. Att sedan få upp det nya med silikon tätning på bägge sidorna av packningen och nu även få tillbaka bultarna som håller pickupen utan att dra bort all silikon är ännu svårare. Vi fuskar lite när vi inte plockar ur lådan som man rekommenderar men då går en dag till och den har vi sällan med de här bilarna.



Vi ser fler och fler rostiga tråg och vi bytte inte för så länge sedan på en 01:a också. Köper alltid Cummins original eftersom de är av bättre passform och har en betydligt bättre ytbehandling än pirat.



Här har vi även vårt specialverktyg från Chrysler bestående av ett par väl använda 4"4:a för att hålla motorn uppe ur fästena. Dom surrar om special engine hoist och brackets o grejor men lite gammal hederlig redneck enginuity gör jobbet.




Vi blev rikskändisar i förra veckan, Motormagasinet gjorde reportage om etanolkonverteringar!


Eftersom en del aktörer och myndigheter menar att allt det handlar om är att gå runt skatten på US importbilar som blir etanolkompatibla så var det skönt att bevisa motsatsen och hjälpa mannen från Skåne som med egna medel fick betala sin konvertering och heller inte fick en krona lägre skatt. Det hade inte ett skit med skatten att göra utan de som måste jobba enligt vissa miljö certifieringar gör det för att behålla sina uppdrag. Tyvärr lyser det något fruktansvärt i ögonen på många (läs handlare, intresseorganisationer och myndigheter) eftersom det är merparten US bilar vi jobbar med och konverterar. Hade vi gjort samma sak med Nissan, Toyota eller Mitsubishi transportbilar hade diskussionen aldrig varit så infekterad som den är nu.


Läs hela reportaget här: https://www.ramdiesel.se/motormagasinet-reportage-e85





Låt oss presentera vår nya shop dog Nöffe!


Eller Rocky som han egentligen heter. Gillar att slicka i sig olja och glykol och annan dynga som jyckar inte skall. Lägger sig ivägen överallt och somnar överallt. Snarkar som en fullvuxen full sjöman och bryr sig inte ett skit om någon annan än sig själv och biter ifrån hårt om han blir retad. Jäkligt lik Trump kan man säga.


Ska givet sitta i mitten och högt så han ser ordentligt och allra helst köra själv. Iskall i blicken som värsta mördaren och driver in stålar åt oss blixtsnabbt av de som strular med betalningen.







En riktig bjässe är Ford F 450 med 8 fots flak


Måste vara bland de största truck som produceras idag och tomvikt på över 4 ton och dyr som en mindre sommarstuga i Platinum versionen. Montering av fartbegränsare till en handlare i Sthlms trakten var jobbet för dagen.




Vi ser många fina varianter av eldragningar men den här var bäst denna vecka


Snabbaste vägen till extra backljus eller så var inte kabeln tillräckligt lång för att dra den på ett bättre sätt. Vet inte hur man tänkte men att det fanns tillräckligt med slack för att följa med handbroms vajern fram o tillbaka var helt klart.




Well folks det börjar dra ihop sig till att avsluta veckan och för att lugna ner nerverna lite så lirar vi en lugn blues. Tydligen nöter folk på varandra i tider som dessa när man skall jobba hemma så till den grad att skilsmässorna haglar så lirar vi veckans truddelutt som kommer göra så att alla som separerar kommer återförenas och leva lyckliga i alla sina dagar. Därefter kommer alla kalla mig Dr Big Dick kärleksräddaren efteråt..coolt som fan nu är man doktor också!



Nu tar vi en bira eller hur Nöffe!

Cheers fan!


112 visningar

Adress

Finspånggatan 43

163 53 Spånga

Kontakt

08-647 05 60

Följ oss

  • Facebook

© 2020 by ​Boulder Maskin AB - Dodge Ram Diesel