• Dicken

Finalvecka..

Puuuhhh, nu får det vara nog för ett tag. Vi har haft riktigt bra flyt och hela styrkan har jobbat 100%. Alla strulbilar klara och det ser ut som om vi för en gångs skull kommer mål med allt och kan stänga med gott samvete.

Varit ganska mycket växellådor och bland de sista vi renoverat var det en 45RFE som brunnit ihop rejält. Trots att oljan var riktigt fin och nästan inget skit i tråget alls så hade lamellerna i kopplingarna brunnit ihop som en hockey puck.


Att ringa kunden och säga att det kommer kosta runt 35-40 lappar att fixa lådan på rätt sätt utan att se några fysiska fel kan vara ett vågspel eftersom den går rätt ok men slirar bara lite mera än vanligt. Tack o lov har vi Wi Techen där vi kan se vad som händer och läsa av lådans funktioner och i detta fall se att in och utgående varv på 4:ans växel som inte stämde och felkodade, gear ratio error in 4th.






















Kokta lameller och stålskivor.


Vi har sedan ett par år tillbaka inte monterat eftermarknads transfilter eftersom de helt enkelt inte håller måttet. Det började med spin on filtret på RFE lådorna som var en ren katastrof och sedan hade vi ett antal sumpfilter som delat på sig, filter mediet halvvägs ute i tråget osv. I början av veckan fick vi in en bil där lådan tog extremt lång tid på sig för att gå i drag läge.

Tog ner tråget och det visade sig ännu en gång att det filter som satt i av okänt fabrikat spruckit i plasten. Kommer tillverkarna att ersätta lådor som gått ner pga deras sunkiga filter? good luck!














Kina eller Korea skit samma, lika dåligt.


Mera lådproblem. 2006 Ram 2500 brutal maskin. Tar ner lådan som nästan slutat driva och trots riktigt fina grejor så är bulthålen till flexplattan uppslagna. SFI klassad i stål. Med så mycket vrid som denna presterar är det nästan ett måste att plocka ner lådan en gång om året och gå igenom allt. Spelar ingen roll hur mycket billet axlar och annat hohus pokus man skickar i lådan så är 47-48 eller 727 som den egentligen bottnar ifrån så är den bara så bra.



I tider som dessa när man skall se ut som en bandit för att undkomma coronan har vi tagit fram en stilren mask för Ram folket. Inte säker på att den uppfyller alla klassningar men vad gör det när man nu kan se ut som en äkta diesel man och vilket märke som gäller.


Måste dra en sista grej. Bil med luftfjädring kommer in och ligger som en padda på genomslags gummina. Hur mycket felkoder som helst på utdraget. Allt fel, kompressorn blåser säkringar, manöverknapparna fastnar i upp, ner läge. ACSM modulen ingen kontakt etc, etc. Måste byta ut kompressor och ventilpaket och kalibrera in allt och fylla upp systemet och grejorna börjar fungera. Knapparna känns jäkligt goofy och får de till slut att fungera med lite smörjmedel. Ringer kunden och frågar om han haft strul med knapparna och får veta vad som hänt.


" jo fan, jag var sjuk som satan i Mars och hosta så in i hlv%e o doktorn gav mig sån där coffilana eller va fan det heter. Skulle via donken en dag och fick sån jävla hostattack i bilen att jag inte kunde beställa i drive through. Jag fick välta i mig hela flarran för o kunna prata men spydde upp hela skiten över instrumentpanelen så varenda jävla knapp satt som sten efteråt.....


Ibland behövs inte en WiTech för att få reda på vad som hänt..cheers!



114 visningar

Adress

Finspånggatan 43

163 53 Spånga

Kontakt

08-647 05 60

Följ oss

  • Facebook

© 2020 by ​Boulder Maskin AB - Dodge Ram Diesel