• Dicken

Etanol, totalt förbjudet!

Nu har jag totalt ruttnat på hela debatten.

Etanolen skulle få renässans och hade vi gjort som i Frankrike så hade det helt klart blivit rätt. Där har man ställt om till etanol på ett fantastiskt snabbt sätt och sänkt utsläppen drastiskt på den äldre fordonsflottan. Den stora moroten är givetvis att man sänkt priset på etanolen till ca 7 kr/lit.


Vi har alla möjligheter att komma igång på ett liknande sätt här i Sverige men absolut inget har hänt på över ett år nu. Våra politiker och myndigheter är så totalt handlingsförlamade och livrädda för att ta egna beslut och verkligen göra något så vi kan komma igång.

Det saknas kunskap, vilja och intresse från de som har möjlighet att ta besluten och tyvärr har många svenska importörer av EU bilar blivit vansinniga och gjort allt de kan för att stoppa det också.



Så här ser det ut: Vi har en enorm möjlighet att snabbt konvertera över 2,5 miljoner äldre bilar på ett kostnadseffektivt sätt som för dagen slår ut alla andra alternativ tills flottan är helt elektrifierad som många vill. För att ta del av de morötter som finns med dagens regelverk i form av reducerad skatt så måste man göra riktiga avgastester i ackrediterade labb som är svindyra. Det har vi gjort och på det enda sättet det för dagen går att göra på amerikanska transportbilar.


Regelverket är utformat på det viset att om bilarna inte är EU helgodkända så kan man använda sig av alternativ test som kallas NEDC. Denna test byttes ut mot den nya körcykeln och heter nu WLTP som kom till efter dieselgate skandalen och VW:s äventyr.

NEDC testen är den som i stort sett är den enda möjlighet att köra för bilar från 3:e Land, US fordon eftersom de inte uppfyller de Europeiska kraven.


Vi har kört tester på Ram 1500 och Chevrolet Silverado och det fungerar helt utmärkt med mycket låga utsläppsvärden vid körning på etanol efter konvertering.

Vi har därmed fått ta del av de skattereduktioner som man får när bilen går att köra på etanol. Detta är något som blev ett finger i ögat på de som säljer VW, Peugot, Citroen transportbilar i Sverige. Hur kan man glida runt i en fullstor amerikansk pickup och bara ha 2500 kr i vägskatt när en liten Amarok kostar 15,000! Vi blev därmed kategoriserade fuskare, myglare och allt annat som man blir när man går runt bonus malus.



I Mars stängde myndigheterna ner oss som en blixt från blå himmel. Beslutet att vi inte längre fick konvertera några bilar med de tester vi gjort gällde med omedelbar verkan. Bilar för 22 miljoner som låg i pipen på väg hem från USA blev helt plötsligt inte lagliga att drivas på etanol. Kontrakt fick rivas, handpenningar betalas tillbaka osv. Vi skall köra våra bilar under den nya testcykeln WLTP och inget annat.


OK, då får vi väl göra det. Om det bara gick!

En fullstor WLTP test som tillverkarna kör är ett dokument på 600 sidor. Man kan tydligen korta ner vissa delar av testen och därmed få tillräckliga underlag för att få en godkänd test.


Jag har nu i fyra månader försökt får reda på av alla som säger att jag inte kan använda mina egna tester hur en WLTP test de vill att jag skall köra skall se ut. Ingen kan svara på det. Transportstyrelsen säger att det skall utföras enligt "direktivet", labbet säger att det inte finns några möjligheter att köra en WLTP på två olika bränslen och min besiktningsman har förgäves försökt få ett svar av berörda myndigheter hur vi skall göra för han vet inte heller.

Jag måste helt enkelt vara biltillverkare för att få tillgång till en WLTP. Vad bra det blev!


Det var väldigt viktigt att få stopp på oss som bara fuskar och myglar för att komma runt skatten men det finns ingen som kan tala om för mig hur jag skall göra rätt. Just nu skiter jag i vilket. Vi bränner etanol så mycket det går, den är hyfsat billig nu och nya Silveradon går mycket bättre på E85 än bensin med endast 10 % mer förbrukning och avgasvärdena är knappt mätbara. Men det är ju helt ointressant eftersom så länge de som bestämmer bara anser att vi gör detta för att gå runt skatten med ogiltiga avgastester så kommer vi aldrig att komma vidare. Nu blev de som inte gjort tester och haft möjlighet att göra samma sak nöjda. Inga mera stora amerikanska vrålåk med bara 2500 kr i vägskatt, tack o lov!


Detta är kontentan av bonus malus.

0 visningar