• Dicken

Bakgrunds kolla eller torska!

Uppdaterad: jul 25

Vi lägger oss av skäl inte i andras affärer eller kommenterar andra bilar men den här måste vi ta upp, inte för att kasta skit på enskilda individer men för att du som är på g att köpa en Ram bör lägga en timme extra på historiken innan du tar upp pluskan, så du inte råkar ut för samma sak som denna köpare.


Köparen av bilen är en yngre kille och genuin Ram älskare och haft en äldre 3500 i många år som vi hjälpt till att reparera med jämna mellan rum. Han är med handen på hjärtat en bedrövlig mekaniker och det mesta han fixat själv på bilen har slutat med bärgare till oss. En äkta forum-mek typ, snäll som fan och som alltid gjort rätt för sig.


Han kontaktade oss för några dagar sedan och sade att han köpt en ny 19 men nu hade det hänt något med fläktkåpan och det hade lossnat så pass att det gått hål i kylaren. Lät rätt goofy.


Det var det lilla problemet. Det visade sig efter en Carfax koll och en sökning på chassi nummret att bilen varit voltad och inköpt på en försäkringsaktion i US. General smälld, ram, hytt, hela balletten. Enda som gick att behålla var höger bakdörr och kom givet med salvage title. Detta kallas ett amerikanskt registreringsbevis när bilen har varit smälld så hårt att den blir inlöst och försäkringsbolaget i US aldrig mera vill ha ut den på vägen igen. Billig som bara den men borde egentligen gått till skroten.

Bilen kom till Sverige och byggdes iordning av importören som har köpt flertalet objekt som dessa på Copart sajter och liknande. Inget fel i detta över huvudet taget och vi har själva i vår karriär köpt in bilar på de här auktionerna i god tro att det kommer att bli en kalas affär som det i slutändan aldrig blir.


Transportstyrelsen och ursprung godkänner dessa regbevis och det syns givet inte i det svenska regbeviset när den blivit registrerad här att bilen haft salvage title i US.


Vår kund föll pladask när han såg annonsen på bilen på Blocket, superfin, lyft 4 " helsvart, fet o cool som satan. Kreditvärdig och allt gick galet snabbt och två dagar senare var han på väg hem i bilen.


När han nu med facit i hand inser vad som hänt så är det rena katastrofen. Betalat nästan 750,000 kr för bilen och kan inte lyfta momsen som privat och när historiken nu kommit ikapp så inser mannen att detta inte var någe bra alls. Ramen sned och riktad efter bästa förmåga, stötfångare och strålkastare sitter snett, osv, osv. Han insåg här och nu att han gått på en riktig mina. Det enda rätta är nu att försöka häva köpet. Han har fått den besiktigad av Larmtjänst som mer eller mindre dömt ut hela kärran. Ringt och talat med allmänna rek nämnden, jurist inkopplad osv.


Min första fråga till mannen var givet varför han inte gjort en bättre bakgrunds koll innan han bestämt sig. Dragit Carfaxen eller bara googlat upp chassi numret? Nä, allt såg så jäkla bra ut och i annonsen var allt perfekt och lika bra var beskrivningen från säljaren på bilfirman, så vad kunde vara fel?!



Det har under de sista åren haglat in bilar som gått via plåtverkstäder i Polen, Estland Lettland osv och samtliga har blivit lagade på både bra och mindre bra sätt och därefter hamnat i Sverige.


Att sälja bilar har blivit en lukrativ marknad de sista 10 åren och chansen att tjäna snabba pengar har gjort att vi fått massor av nya handlare som inte skyr några som helst medel för snabba cash. Att firman i detta fall inte visste vad de sålde ser vi som ganska osannolikt med tanke på hur stort företaget är och hur många år man varit i branschen. Hemsidan ger ett genuint intryck, väl förpackat med stor hall och en blandning av US bilar av olika årsmodeller.


Hade man haft någon som helst moral över huvudet taget hade man informerat kunden om bilens historik och den skulle givetvis haft en prislapp därefter. Detta är det stora och absolut avgörande felet i hela den här historien.


För mig är det absolut förbjudet att sälja en bil med salvage title utan att informera kunden om vad den varit utsatt för. Vi har själva köpt in flertalet bilar i US med salvage title men ALLTID talat om för kunden varför den har haft salvage title och vad den haft eller har för fel. Detta är en oskriven lag för mig och gör man inte detta som säljare så är det inget annat än en ren och skär blåsning man bjuder på.


Man kanske skall börja fråga finansbolagen vart de anser att ribban för bilar i den här prisklassen skall gå. Vore det inte på sin plats att även de tog en minut extra och drog en Carfax innan man beviljade krediter som dessa och kanske skulle ifrågasätta om en bil som varit voltad och importerad med salvage title har en verklighetsbaserad prislapp?

De som finansiärer är bidragande till att problem som dessa uppstår.



Den här historien är långt ifrån över och jag tänker inte kommentera eller skriva mera om utfallet. Budskapet är enkelt; Gör en riktig koll på bilen du tänker köpa. Det finns ett antal sökmotorer utöver Carfax o Google som ger dig bra historik. Jävligt bra timpenning är inte ett helt fel ordval!


En Ram för nästan 750,000 kr som man måste hålla huven uppe på med ett stöd. Bra eller?


Köparen av bilen har godkänt publicering kring denna händelse för att hjälpa andra från att hamna i samma situation.

989 visningar

Adress

Finspånggatan 43

163 53 Spånga

Kontakt

08-647 05 60

Följ oss

  • Facebook

© 2020 by ​Boulder Maskin AB - Dodge Ram Diesel