• Dicken

Att misshandla ett varumärke

Uppdaterad: sep 11

Jag har sedan 15 års ålder varit en Chrysler fantast. Galet imponerad av deras design och överlägsenhet på racerbanorna i slutet på femtiotalet. Desoto var först ut 1957 med att få ur en hästkraft per kubiktum i Adventurer modellen. 341 Hemi på 345 hp. Hemins framfart i början på 60 talet är ett kapitel i historien som vi inte behöver dra en gång till. För de som har varit på Don Garlits dragrace museum i Ocala FL kan vi bara gratulera. Tror det är bland det absolut coolaste ställe jag varit på som motorfreak och här får man en historielektion i hemi lära som sitter i för evigt.

Dodge som varumärke har vuxit enormt ihop med Ram Trucks och det har varit närmast ett segertåg utan motstycke sista 20 åren. Chrysler corporation slog alla på fingrarna både i teknik och att få fram en produkt från ritning till färdig. När GM behövde 2-3 år att ta fram en ny modell gjorde Dodge det på halva tiden.

Hela tiden först med allt och konkurenterna har kämpat hårt för att hinna med. Först med diesel i ett 3/4 ton chassi 1988 och samarbetet med Cummins har inte varit något annat än en succe. Först med luftfjädring, först med Rambox, först ut med en diesel i ett 1500 chassi osv.


Det sistnämnda gick blev nog inte riktigt som tänkt. När Fiat 2009 började köpa in sig i Chrysler så flyttades mycket av besluten till Italien istället för US. Många trodde det var den totala dödsstöten för Chrysler men det blev faktiskt tvärtom. Man gjorde under årens lopp enorma vinster med samtliga modeller som Challenger, Charger, Viper, SRT osv.

Nu finns det fog att ifrågasätta det man gjort sista fem åren i iallafall vad det gäller valet av motor i ECO dieseln och för Ram trucks som varumärke. Alla inklusive mig själv var helt säkra på att man skulle välja en Cummins med en volym på 3-4 liter när konceptet med en diesel i 1500:an kom på tal. När det sedan var klart att man valt VM Motori undrade många hur fan man tänkte. Hur kunde man typ bryta samarbetet med Cummins. Avgörandet var givet för Sergio Marchionne som då var vd och hade sista ordet. Han menade att när man redan ägde 50 % av VM och de hade en maskin som han och hans kolleger ansåg passade både effekt och viktmässigt så var det inget snack om att det var den som skulle ner i 1500:an.


Med facit i hand och efter alla turer det varit med 3,0:an så hade man förmodligen tänkt annorlunda idag. Nu försöker man på alla vis rädda upp situationen och man subventionerar motordelar och hela motorer med sänkta priser bara för att snygga till eländet så gott man kan.


Det har bara varit för mycket problem och det har inte varit annat än ren misshandel av varumärket med valet av VM. Det gick inte ett år innan problemen med katalysatorerna började. Lagret tömdes på nya och det fanns efter några månader inga att köpa och sent omsides kom recall på byte. Mängder av bilar stående och sura ägare. Fortsatta problem med avgasreningen och dess komponenter med byten av dyra NOX givare och ibland även partikelfilter som bara efter ett par tusen mil blir igensatta och måste bytas. Igen problem med leveranser samt ännu flera sura bilägare.


Nu har det varit en tornado av problem med EGR kylare som läcker och insug som smälter och nu är man där igen. Inga delar att laga bilarna med och ny recall. Alla skall in o byta både kylare och insug men tillgången på delar beklaglig och man har bara så man kan släppa ett par kylare åt gången till varje handlare för att man försöker tillgodose ett större geografiskt område och på så vis försöka minimera ännu mera sura miner.


I Sverige har det gått så långt att många handlare rent av ratar inbyte av ECO Dieseln eftersom man är livrädd för följdfel och garantiåtaganden, med all rätt faktiskt!


Att man utöver alla problem har låtit tre olika aktörer kalla sig officiella Ram återförsäljare i Sverige och EU varav två av de fullkomligt skiter i alla garantier gör inte saken bättre.


Så, nu har jag spytt nog med galla men det finns ingen som kan förneka det som hänt. Hornen på bocken har kroknat rejält och jag begriper inte hur det skall räddas med att man fortsätter att använda VM i de nya 2020 och 2021 modellerna. För att göra EPA nöjda efter att man blivit anklagad för fusk som gjorde att 18 modellerna inte ens kom ut har man fått göra avgasreningen ännu mera komplicerad med mera givare och med ännu mindre marginaler för en bra funktion. Elon Musk sa redan för 5 år sedan att vi kommit till vägs ända för att rena kolväten och jag höll med honom redan då. Kringutrustningen tar död på maskinerna i förtid. Skulle köpt lite av hans aktier då.


Nya 2021 1500 ECO som vi fått offerter på i veckan landar runt 700 lök plus moms. Jag är jäkligt tveksam om man oavsett hur fin en ny 2021:a är och hur fint den går kommer att återvinna alla de som nu går i tankar av en ny bil och på väg att byta ut sin gamla 1500 diesel, jäkligt tveksamt.


Man har spöat upp bocken på ett sätt som är alldeles onödigt och hur mycket detta kostat och kommer kosta i rena pengar får vi nog aldrig reda på.

Ytterligare två 3,0 maskiner till återvinningen. Finns ingen i EU som kan renovera de. Det går inte att göra ett smack åt bottendelen då den börjat skramla. Miljötänk?



Nya maskinerna kommer helt kompletta med ny uppgraderad EGR, kablage, bränslesystem etc. Till och med fylld med olja. Allt för att det inte skall kunna gå mera fel än vad det gjort.



Ska det se ut så här en Fredag eftermiddag? När det gör det så åker man hem o hämtar ett metspö, en blåtandshögtalare och en bra whiskey. Därefter åker man ner till sjön och sätter sig o metar och lyssnar på lite bra blues samtidigt som man avnjuter singelmalten och försöker glömma hur Måndagen blir.


Trevlig helg, Cheers fan!

429 visningar