Om oss

Efter 25 år så har vi lärt oss en del om hur Dodge Ram Trucks fungerar. Vi servar, säljer och trimmar Ram trucks med specialinriktning på diesel men arbetar även med Dodge Ram bensin. Vi utför alla typen av servicearbeten, bromsar, framvagn, bränsleinsprutning, trimning, försäkringsjobb, motorarbeten, växellådsrenoveringar, mm.

Vår timpenning är 995 kr / tim ex moms och därmed är vi troligen den billigaste lastbilsverkstaden i mellan Sverige. Vi försöker alltid att vara tydliga med vad vi gör och ha så bra kommunikation med våra kunder som möjligt. Det har fungerat i 25 år och vi hoppas det skall fungera i 25 till. Vi har heller inga digitala konstigheter för oss med bokningar och sånt. Vi gillar att tala med folk.

 

Vi är en helt fristående verkstad och vi är inte auktoriserade. Låt oss reda ut begreppet vad auktoriserad verkstad är i Ram Truck världen samt när det gäller dessa bilar importerade från 3:e land som USA eller Kanada. Dessa bilar omfattas inte alls av samma garantier som de bilar som i övrigt säljs i Sverige typ Volvo, BMW, VW osv. Det är 3 olika aktörer som kallar sig auktoriserad agent för Ram i Sverige och EU. Här är KW Cars ägd av Hedin koncernen den större spelaren. Vi har AGT som har sin bas i Schweiz och sedan AEC som exporterar från Kanada.

 

Samtliga tre kallar sig den officiella EU importören av Dodge och Ram men tyvärr slutar det roliga där. Deras hemsidor är riktigt fint gjorda med fantastiska garantier som gäller i flera år. Hur detta blivit möjligt och vem som är vad och hur deras garantier gäller och inte gäller är obegripligt även för oss men så är det, en riktig soppa. Vi har haft alla kategorier av kunder här från alla tre sk auktoriserade så vi har hört det mesta och många väljer att komma tillbaka till oss när de väl varit här en gång.

 

Garantivillkoren har från en av den sk auktoriserade importören visat sig varit lika värdefull som ett dasspapper. Ett helt uppenbart garantifel men kunden fick stå för allt själv efter att vi lagat bilen. Vi hör även om bilar som blivit stående i månader på verkstäder och det är oftast av två olika anledningar. Det första och största problemet är kompetens och därefter tillgång till delar. Etableringen och expansionen Ram Trucks i Sverige blev rena huggsexan när de tre aktörerna som nu fick kalla sig auktoriserade skulle ta för sig. Kosta vad det ville men det skulle säljas bilar till varje pris. Det var inget större problem att övertyga div bilhandlare som aldrig sett en Ram förut om fantastiska vinster och krediter som inte behövde återbetalas förrän bilarna var sålda.

 

Det var inte lika roligt när motorlampan började lysa på kundens bil efter 3 dagar och någon skulle laga den när den hade gått in i limpmode och toppade 30 km.

 

Jag vet inte hur många bilar vi fått från dessa ställen med missnöjda kunder men det är 100 tals. Att kompetensen är under all kritik hos merparten av de verkstäder som skall laga dessa bilar är helt utan tvivel. Att tro att man samtidigt som Ram skylten kom upp på väggen fick 20 års erfarenhet av att laga bilarna stämde inte, inte alls med facit i hand.

 

Det andra problemet är tillgång av delar. Vi jobbar med företagsbilar och det är rena förlusten när de står stilla. Vi har under våra 25 år med Ram byggt upp en flyg bro av leveranser från olika leverantörer originaldelar i US. Vi fastnar därmed aldrig i det problemet att bilarna blir stående pga av att man bara använder enleverantör av delar som grejorna måste komma ifrån eftersom du är låst att jobba med den leverantören du skrivit under med. Vi har över 20 olika leverantörer i US av delar som vi anser har den absolut bästa kunskapen och produkten att jobba med för Ram.

 

Givetvis är detta inte bra för varumärket överhuvudet taget men så här är det och så här fungerar det i världen av Ram Trucks och den sk auktoriseringen. Vi har ingen ambition att bli auktoriserad, däremot är vi noga med att de bilar vi får in blir lagade snabbt med rättkompetens och med rätt grejor. Behöver inte vara krångligare än så.