Dodge säljer inte längre original utbytespumpar utan har nu en komplett sats med dränkbar pump som monteras i tanken istället för en sug pump vid bränslefiltret 3 meter från tanken men är dyr och komplex att montera. Ger heller inte mera tryck och volym än de tidigare pumparna som var monterade på motorn.

Vi säljer inga originalpumpar. Det finns ingen vinning vare sig tekniskt eller ekonomiskt.
Hur många som kört ner sina insprutningspumpar på 98,5 till 2002 års 24 V på grund av för lågt matarpumptryck är något vi helst inte talar om. Trycket får under inga omständigheter gå under 6 psi vid full belastning. Vårt råd om du tappar är att om du tappar matarpumptrycket på en 24 V mellan 98,5 till 2002 med VP 44 insprutningspump så är det bäst att stänga av bilen och ta en taxi hem eftersom det bara är en tidsfråga innan din VP 44:a ger upp. Att ha en mätare eller varningslampa monterad är en billig försäkring.


Från och med 2005 års modeller fick alla Ram diesel trucks matarpumpen i tanken. En klart bättre lösning som varit hyfsat problemfri men inget att öka effekten med eftersom volymen och tryck inte räcker till.


FASS har absolut det bästa och mest kompletta matarpumpsystemet på marknaden.
Finns för alla applikationer från 94 och framåt både som rena utbytespumpar och högprestanda pumpar för dig som tänker höja effekten. 


Filtrering av bränslet är lika viktigt som volym och tryck och FASS har även pumpar(Titanium series) med inbyggda filter och vatten avskiljare med den bästa filtreringen marknaden kan erbjuda. 


Alla pumpar har monteringsanvisningar med bilder och steg för steg instruktioner och 4 års garanti under rätt förutsättningar.

Det är även mycket viktigt att du tar reda på om din bil har fått pumpen utbytt av Dodge i USA på garantin. Det är mycket vanligt att importerade 03-04:or som kommit från US de senare åren har fått pumparna utbytta på garantin till en pump i tanken liknande den som 2005 och nyare har. Om detta är fallet måste du montera ett separat sugrör som följer med i samma pumpkit som är för 2005-2014 års modell. Du kan köpa detta sugrör separat och det är även ett måste för dig som tar ut effekt över 400 hp eftersom det inte går att dra bränslet genom original tankarmaturen och filter som sitter där. Dom större pumparna kan i värsta fall ” tömma ” tankarmaturen vi höga effektuttag om man inte går runt armaturen på något sätt. Det finns även ett ombyggnadskit där man modifierar original armaturen för att kunna dra upp 50 % mera bränsle.

Enkel montering med "bolt on" och "plug in" komponenter. Prisvärd, samma pris som ett orginal ombyggnadskit som ändå inte kommer hålla trycket. Lös ditt matarpumpsproblem en gång för alla. 

 

Vi lagerför följande modeller

FASS-FAD05 150G 2010-2012 ger 150 gallon per timma och är justerbar mellan 0-30 psi. Detta är den bästa pumpen för dig som vill ersätta en dålig original pump och perfekt för dig som skall höja effekten. Stödjer effektuttag på upp till 700 hp.

FASS-FAD07 150G 2005-2009 

FASS-FAD08 150G 1998,5-2002

Titanium serien med dubbla filter och 150 gph 15-18 psi.
Rekommenderat tryck för CR motorerna är 16-18 psi. Det ger inget att höja trycket mera oavsett effekt uttag. Volym och flöde är det vitala mer än tryck.

Obs bra att veta för dig dej som åker 24V 98-02


Det har visat sig att slitna VP44 insprutningspumpar som får det nya trycket från FASS pumpen gör att motorn blir svårstartd. En orginalpump ger väldigt sällan över 10 psi i startläget och det är det rekommenderade maxtrycket du bör ha när motorn går runt på startmotorn. Det är även anledningen till varför pumpen är styrd via PCM datorn och bara går tidsbegränsat. Klickar du på starten så hör du hur pumpen slutar gå efter ca 15 sekunder.

Trycket från din nya FASS pump är mellan 15-18 psi och detta kan ibland bli ett för högt start tryck på en sliten VP 44:a och din truck kan bli svårstartad. Detta speciellt när den blir varm och får stå kortare stunder. Vi har löst det med att flytta matarspänningen till pumpen från batteriet till säkringen för elhissarna som då inte ger pumpen ström i startläget men i tändningsläget Detta har fungerat bra och säkringen som är på 20 ampere klarar utan problem att driva pumpen.

Matarpumpar 2010-2016

Byte matarpump 2010-16 2500. Titaniumpumpen kopplas direkt på insprutningspumpen och har inbyggd filtrering. Vi har även sett att det sugrörskit som följer med i satsen inte är helt optimalt.

Det absolut bästa sättet att göra ombyggnaden är att ta ner tanken och montera STK 1003 som du hittar här. Tar lite tid att montera men blir mycket bättre och eliminerar helt risken att få luft i sugröret.

Du måste ta ner tanken och plocka ur din gamla pump och det ger dig ett bra tillfälle att göra rent tanken om det är skit i den eller framför allt vara säker på att du inte har det.

Vi tar även upp fyra extra 8 mm hål i botten på originalarmaturen för att vara säkra på att alltid ha full tillförsel av bränsle till pumpen. Filterringen och vatten separationen är oslagbar med de filter som sitter på pumpen och volym och tryck räcker till för över 600 hp.

fasse
Fass Titanium Matarpump. För årsmodell Ram 2010-2017, 2500 och 3500. Art nr: TD07095G

Pris 8 759 SEK
Varningslampa Lågt bränsletryck
Varningslampa Lågt bränsletryck. För årsmodell 98,5-07. 5,9L. Givare med lampa, som varnar om bränsletrycket går under 5PSI.
Art nr: 1081130

Pris 1110 SEK
Matarpump
Matarpump Cummins. 94-98. För 12V.

Pris 1900 SEK
Fass Matarpump
Fass Matarpump. För 04,5-09. För 2500/3500.

Pris 5 886 SEK
Fass Matarpump
Fass Matarpump. För 98,5-04,5. För 2500/3500.

Pris 5 886 SEK
Visa mer