Matarpumpar

Hur många som kört ner sina insprutningspumpar på 98,5 till 2002 års 24 V på grund av för lågt matarpumptryck är något vi helst inte talar om. Trycket får under inga omständigheter gå under 6 psi vid full belastning. Vårt råd om du tappar är att om du tappar matarpumptrycket på en 24 V mellan 98,5 till 2002 med VP 44 insprutningspump så är det bäst att stänga av bilen och ta en taxi hem eftersom det bara är en tidsfråga innan din VP 44:a ger upp. Att ha en mätare eller varningslampa monterad är en billig försäkring.

 

Från och med 2005 års modeller fick alla Ram diesel trucks matarpumpen i tanken. En klart bättre lösning som varit hyfsat problemfri men inget att öka effekten med eftersom volymen och tryck inte räcker till. FASS har absolut det bästa och mest kompletta matarpumps-systemet på marknaden. Finns för alla applikationer från 94 och framåt både som rena utbytespumpar och högprestanda pumpar för dig som tänker höja effekten.

 

Har din bil har fått pumpen på garantin? Det är mycket vanligt att 03-04:or har fått pumparna utbytta på garantin till en pump i tanken liknande den som 2005 och nyare har. Har även denna gått sönder eller du behöver ett uppgraderat bränslesystem blir det mera jobb.

 

Det absolut bästa sättet att göra ombyggnaden är att ta ner tanken och montera STK 1003 ihop med din nya pump. Tar lite tid att montera men blir mycket bättre och eliminerar helt risken att få luft i sugröret. Du måste ta ner tanken och plocka ur din gamla pump och det ger dig ett bra tillfälle att göra rent tanken om det är skit i den eller framför allt vara säker på att du inte har det. Du behåller din originalarmatur i tanken men går runt originalpumpen med ett nytt sugrör. Vi tar även upp fyra extra 8 mm hål i botten på originalarmaturen för att vara säkra på att alltid ha full tillförsel av bränsle till pumpen. Oavsett om du använder en FAS D08 165G eller en större pump med separata filter är modifieringen i tanken lika viktig. Spelar ingen roll hur stor pump du har om den inte kan få bränslet ur tanken på rätt sätt.

 

Bra att veta 98,5-02

Det har visat sig att slitna VP44 insprutningspumpar som får det nya trycket från FASS pumpen gör att motorn blir svårstartad. En original pump ger väldigt sällan över 10 psi i startläget och det är det rekommenderade maxtrycket du bör ha när motorn går runt på startmotorn. Det är även anledningen till varför pumpen är styrd via PCM datorn och bara går tidsbegränsat. Klickar du på starten så hör du hur pumpen slutar gå efter ca 15 sekunder.

Trycket från din nya FASS pump är mellan 15-18 psi och detta kan ibland bli ett för högt start tryck på en sliten VP 44:a och din truck kan bli svårstartad. Detta speciellt när den blir varm och får stå kortare stunder. Vi har löst det med att flytta matarspänningen från batteriet, till pumpen och till säkringen för elhissarna som inte ger pumpen ström i startläget men då i tändningsläget. Detta har fungerat bra och säkringen som är på 20 ampere klarar utan problem att driva pumpen.

 

Vi lagerför följande modeller

 

FASS-FAD05 165G 2010-2016

ger 150 gallon per timma och är justerbar mellan 0-30 psi. Detta är den bästa pumpen för dig som vill ersätta en dålig original pump och perfekt för dig som skall höja effekten. Stödjer effektuttag på upp till 700 hp.

FASS-FAD07 165G 2005-2009

FASS-FAD08 165G 1998,5-2002

Titanium serien med dubbla filter och 150 gph 15-18 psi. Rekommenderat tryck för CR motorerna är 16-18 psi. Det ger inget att höja trycket mera oavsett effekt uttag. Volym och flöde är det vitala mer än tryck.